Hamarosan visszatérhet az üres polcok látványa az Egyesült Államok és Európa áruházaiban, ám ezúttal első körben nem az lesz ennek oka, hogy az emberek megijednek a járványtól és a mindennapi élet, a gazdasági tevékenység látványos leállásától, mint 2020 tavaszán, hanem az, hogy az ázsiai gyártók és az egész világon lévő fogyasztók közti szállítási láncok minden eleme szétzilálódott – írja Andrea Felsted, a Bloomberg publicistája. Ezt követően azonban újra megjelenhet egyfajta pánik: növekvő árakat és az akadozó ellátást látva a vevők ismét felhalmozásba, készletezésbe foghatnak.

Leállás, drágulás, munkaerőhiány

Az ellátási lánc túloldalán olyan országok vannak, mint például Vietnam, ahol a cipőktől a ruhaneműkig sok minden készül, ám a pandémia miatt több leállás is volt, ami termelési zavarokhoz, illetve a kikötőkben raktárkészletek felhalmozódásához vezetett. A tengeri szállítási költségek tízszeresére nőttek a járvány előtti áraknak, és ha az áru megérkezik az úti céljához, akkor gondot okoz a szárazföldi elszállítása, mert nincs elég teherautó-sofőr, aki vezethetné a szállító járműveket. Az élelmiszeriparban a termények betakarításában és előkészítésében hiányzik a munkáskéz.

Egyes ágazatok jobban szenvednek, mint mások. Az italgyártók például nem jutnak elegendő alumíniumdobozhoz a csomagoláshoz, az Egyesült Királyságban a szén-dioxid-hiány és az energiaárak növekedése akadályozza a buborékos üdítők gyártását. Egyes területeken a kereslet megugrása is gondot okozhat, ilyen a kávé és a tea, miután sok amerikai továbbra is távmunkában dolgozik, és úgy gondolja, minek menne kávézóba, ha otthon olcsóbban jobb kávét főzhet magának, mint amit ott kapna.

Előregyártott kaja

A visszatérés a normál élethez vásárlási rohamokkal járt, például az iskolaév kezdetén elkapkodták a vevők az uzsonnás dobozokat. Miután nagyon sokan egy éven át otthon főztek, újra megjelent a kereslet az előregyártott készételek iránt. A Kraft Heinz co. előrecsomagolt uzsonnáinak eladása például két számjegyű tempóban nőtt.

Külön terület a házi kedvencek élelmiszereinek piaca. A Nestlé SA már növelte gyártási kapacitását, miközben egyes boltok arról számolnak be, hogy nehézségeik támadtak a kutya- és macskaeledelek beszerzésével. Ehhez hozzájárulhatott, hogy a pandémia alatt lakásukba zárt emberek közül sokan új állat barátot szereztek be.

A kiskereskedők igyekeznek újraszervezni beszerzési láncaikat. Egyesek közülük, köztük a világ legnagyobb áruházlánca, az amerikai Walmart Inc. és a Target Corp. saját hajókon szállítja az utánpótlást. Egyes brit szupermarketek saját teherautókat állítottak szolgálatba ahelyett, hogy szállítmányozó cégektől rendelnék meg az áruszállítást.

Nem lesz elég

Mindez azonban nem lesz elég. Az áruházak valószínűleg arra kényszerülnek, hogy szűkítsék a kínálati palettájukat, magyarán a vásárlóknak szerényebb választékra kell felkészülniük. Az élelmiszereket áruló boltoknak és szupermarketeknek fel kell készülniük a legrosszabbra: annyira törékeny a kereslet és a kínálat viszonya, hogy ártüskék jöhetnek pánikvásárlással színesítve.

Az Egyesült Államokban máris látjuk ennek jeleit. A látványos akciók alábbhagytak és egyes mindennapi fogyasztási cikkek ára megugrott – derült ki az IRI adatszolgáltató cég adataiból. Az energiaitalok, a tojás, a hús, az üdítőitalok vannak a megdrágult termékek listáján. És ha az árak nőnek, akkor a fogyasztók alkalmazkodnak, megváltoztatják a vásárlási szokásaikat.

Győznek a diszkontok

Először is a drágább termékekről az olcsóbbakra válthatnak, ami azzal jár, hogy az ismert márkák versenyre kényszerülnek az áruházak saját márkás termékeivel. A hús vásárlását az olcsóbb tészta, rizs és burgonya fogyasztása szoríthatja háttérbe mint a spórolás egyik módja. Aztán jöhetnek az előrehozott vásárlások a tartósabb fogyasztási cikkekből, például az állateledelekből.

Végül a fogyasztó eljuthat arra a szintre, hogy lecseréli megszokott bevásárlási helyét az olcsóbb diszkontokra, mint amilyen az Aldi vagy a Lidl, amelyek már a járvány előtt is offenzívában voltak a piacon Európában és az USA-ban. A járvány alatt a nagy bevásárlásoknak kedvező hipermarketeket választották, míg most átpártolhatnak a kisebb áruházakat üzemeltető diszkontokhoz. 

A járvány első hullámában más volt a helyzet

A koronavírus-járvány megjelenésekor - 2020 elején - a világ számos országában felvásárlási láz tört ki. Sokan ugyanis próbáltak felkészülni arra, hogy hetekig, akár hónapokig karanténban kell lenniük, így rengeteg tartós - köztük fagyasztott - élelmiszert halmoztak fel, de például a vécépapír is hiánycikk volt a múlt év tavaszán több országban. 

Pedig akkor nem volt valós hiány, csak épp a raktárakban lévő termékeket nem tudták a kereslet hirtelen felfutásával párhuzamosan kiszállítani a boltokba. Ezért előfordult, hogy számos boltlánc korlátozta az egy vásárlóra jutó mennyiséget. 

Magyarországon is előfordult, hogy nem volt elegendő egy-egy termékből. Az Országos Kereskedelmi Szövetség akkor többször is felhívta a figyelmet, hogy van elég élelmiszer és termék a boltláncokban, de ellátási problémák miatt néhány cikknél elfordulhat hiány.