Minden olyan technológia és megoldás, amely csökkenti a fosszilis üzemanyagok felhasználását, jó hír a vízi ökoszisztémák és az emberiség számára is – írja a Zöld Pálya.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization – IMO) adatai szerint ugyanis pusztán a teherszállító hajók működése az üvegházhatású gázok kibocsátásának 3 százalékáért felelős, ráadásul ez az arány nemhogy csökkenne, épp ellenkezőleg.

A klímacélok eléréséhez tehát olyan bátor lépésekre van szükség, mint amilyet nemrég vezettek be a világ egyik legnagyobb kereskedelmi és ipari kikötőjében, Szingapúrban

A távol-keleti városállam kikötői hatósága ugyanis nemrég olyan rendelkezést fogadott el, amelynek értelmében kitiltják a kikötőkből a nem kellően fenntarthatóan üzemelő hajókat. Egészen pontosan úgy szól az új szabályozás, hogy 

a kikötőt kizárólag elektromos hajtású, B100 bioüzemanyaggal üzemelő vagy hidrogénhajtású, illetve zéró emissziós technológiát használó vízi járművek vehetik igénybe 2030-tól.

Ez azonban csak a kezdet, az évszázad közepére, 2050-re ugyanis már minden hajótól elvárnák a kibocsátásmentes működést.

Mindkettő komoly vállalás, a szingapúri ugyanis a világ második legaktívabb kikötője, ott zajlik a világ tengeri áruszállításának ötöde és a világ nyersolajtermelésének fele. A több mint 15 kilométer hosszan elterülő kikötőben több mint ezer hajó fordul meg naponta.