Az a környezetvédelmi csoport, amely 2015 őszén kirobbantotta a Volkswagen dízelbotrányát, azaz lebuktatta a céget, amelynek dízelmotorjai meghamisították a károsanyag-kibocsátási teszteket, újabb súlyos tényeket feltáró tanulmányt tett közzé - írja a Financial Times. Kiderült, hogy a legtisztább dízelmotorok sem képesek teljesíteni az EU környezetvédelmi standardjait valós közlekedési körülmények között.

Az amerikai International Council on Clean Transportation (ICCT) nonprofit szervezet közel 5000 típushoz tartozó, több mint 700 ezer autót ellenőrzött Európa-szerte annak érdekében, hogy megbízható információt adjon a fogyasztóknak és a dízelek részleges kitiltásán gondolkodó önkormányzatoknak nitrogén-oxid-kibocsátásukról.

QP | Quality Placement

A Real Urban Emissions névre keresztelt adatbázist egy távoli érzékelő berendezés segítségével építették fel. Ez képes arra, hogy egy kiválasztott helyen a távolból megmérje az autók károsanyag-kibocsátását. Ilyen tesztelőzónákat Londonban, Leedsben, Skóciában, Zürichben, Barcelonában és Stockholmban telepítettek. A módszer olcsó, egyszerű és - ami a legfontosabb - valós körülmények között méri a kibocsátást. Az ICCT szerint ezt a rendszert vagy nagyon nehéz vagy egyáltalán nem is lehet átverni.

Borzalom

Az vizsgálati eredmények igazolták a környezetvédők legrosszabb félelmeit a dízelekkel kapcsolatban. Átlagosan elmondható, hogy a legrosszabb eredményt produkáló benzinmotoros autók is jobban teljesítettek a valós körülmények között, mint a legjobb dízelek. Az előbbiek 1,5-szörösen belül maradtak a kategóriájukra megszabott környezetvédelmi határon, miközben az leginkább környezetbarát, Euro 6-os dízelautók több mint kétszeresen haladták meg a kategóriájuk kibocsátási limitjét.

Más Euro 6-os dízelek négyszeresen lépték túl a megengedett határértékeket, miközben az Euro 5-ös szabványnak megfelelők 18-szoros túllépést produkáltak. (Európában 2014 óta csak Euro 6-os motorokkal felszerelt új autókat lehet értékesíteni.)

Tanulságok

A tanulmány jelentőségét az adja, hogy kihúzza a szőnyeget az autógyártók érvelése alól. Az elmúlt évben, miután Németország közigazgatási bírósága arra a következtetésre jutott, hogy a városok kötelessége a levegő tisztaságának biztosítása, ezért joguk van kitiltani az útjaikról az öregebb dízelmotoros autókat, az autógyártók igyekeztek védeni a mundér becsületét.

Kifogásolták az általános tiltásokat, mondván: a régebbi dízelmotorok károsanyag-kibocsátását megfelelő szoftverek telepítésével csökkenteni lehet. Emellett azt állították, hogy az újabb motorok már kellően tiszták. Az ICCT adatai alapján kijelenthető, hogy ez az érvelés úgy, ahogy van helyzeten. Eszerint a piacon kapható Euro 6-os dízelautók sem tiszták.

Ugyanakkor egy dolgot az autógyártók javára kell írni: a vizsgálat nem mutatta ki, hogy bármelyikük csalna a károsanyag-kibocsátási teszteken. Pusztán felhívja az autósok és az önkormányzatok figyelmét arra, hogy ezek eredményei milyen messze lehetnek attól, amit az autók valóságos körülmények között a levegőbe eresztenek.

A fotó forrása: Pixabay.