Kereskedők és a Refinitiv hajókövető adatai szerint legalább két, 90 000 tonna gázolajat és repülőgép-üzemanyagot szállító tartályhajó tart Európából az Egyesült Államok keleti partvidékére. A Thundercat, amely az Egyesült Arab Emírségekből szállított dízelolaj rakományt, csütörtökön a hollandiai Rotterdam kikötőjéről a New York-i kikötőre változtatta úti célját a hajózási adatok szerint. Jelenleg a Földközi-tengeren tartózkodik. A Proteus Jessica, amely jelenleg az Atlanti-óceánon tartózkodik, az elmúlt napokban New Yorkra változtatta úti célját az Anglia délkeleti partjainál lévő Southwald várakozási területről – írja a Reuters.

A Sea Caelum, egy másik dízelüzemanyagot szállító középkategóriás tartályhajó várhatóan szintén a New York-i kikötő felé veszi át az útvonalát Európa helyett. Ugyanígy a a 35 000 tonnás Hellas Tatiana tartályhajót az Exxon Mobil szintén ideiglenesen lefoglalta, hogy Franciaországból az Egyesült Államokba szállítson gázolajat a hajózási adatok szerint.

Európa egyre nagyobb dízelbajban

A hajó már közel három hete várakozik Port Jerome-ban, hogy üzemanyagtermékeket rakodjon be, egy kereskedelmi forrás és a hajózási adatok szerint már az Exxon napi 236 0000 hordós finomítójában a sztrájk kezdete előtt. Az ilyen eltérítések ritkák, mivel Európa – ahol a finomítók nem termelnek elég gázolajat a kontinentális kereslet kielégítésére –, jellemzően az Egyesült Államokból, valamint Ázsiából és a Közel-Keletről importál gázolajat.

Az elmúlt hetekben az európai gázolaj-finomítási árrések minden idők legmagasabb szintjét érték el a francia finomítókban hetek óta tartó sztrájkok közepette, amelyek az ország termelésének több mint felét leállították, és akut hiányt okoztak a benzinkutakon. Ezzel egyidejűleg azonban az amerikai dízelkészletek erőteljes csökkenése magasabbra nyomta az árakat és a finomítási árréseket, ami lehetőséget teremtett arra, hogy Európából az Egyesült Államok keleti partvidékére importáljanak dízelüzemanyagot, amit arbitrázsnak neveznek.

Ez volt az elmúlt hónapok legnagyobb árnövekedése, ami előrevetíti azt a telet, amikor várhatóan különösen Európa szembesül majd az ellátási zavarokkal, mivel megpróbál leszokni az orosz gyártmányú üzemanyagokról. Az ipari fogyasztók, akik az olajat földgázra cserélik - amelynek ára az ukrajnai háború kitörése óta ugrásszerűen megnőtt -, szintén kedvezően hatnak a keresletre – számolt be a Bloomberg.

Az európai dízelolaj-vásárlók már szeptember közepén hajlandók voltak többet fizetni az orosz szállítmányokért, mint májusban, mivel a kereskedők a nehéz tél és az üzemanyag globális hiánya előtt igyekeznek a készletekre rátenni a kezüket - mondták iparági források még szeptember közepén a Reutersnek. Az Európai Unió december elejétől kezdve nem vásárol többé minden tengeri úton szállított orosz nyersolajat, két hónappal később pedig betiltja az összes orosz finomított termék vásárlását, hogy ezzel korlátozza Oroszország olajexport-bevételeit, válaszul Moszkva ukrajnai inváziójára.

A probléma magyar vonatkozása, hogy a hazai finomítók nem képesek kielégíteni az itteni keresletet. Pletser Tamás, az Erste Bank olaj és gázipari elemzője az InfoRádiónak korábban arról beszélt, hogy Magyarországon is nehéz télre készülhetnek a magyar autósok.

Az USA is egyre nagyobb bajban

Az Egyesült Államokban egyre nagyobb politikai nyomás nehezedik a finomítókra, hogy a tél előtt növeljék a több évtizedes mélypont közelében lévő hazai készleteket északkeleten. A Refinitiv adatai szerint az Egyesült Államok párlatüzemanyag-exportja szeptemberben elérte a rekordot jelentő 1,76 millió hordót, amelyből több mint 633 ezer hordó dízel került Északnyugat-Európába.

A Biden-kormányzat fontolgatja az üzemanyag-export korlátozását a fogyasztói árak csökkentése érdekében. A kereskedők szerint a tilalom kilátása tompíthatja a határidős árjelzéseket, amelyek azt jeleznék, hogy több üzemanyagra van szükség a New York-i kikötőben.