A svájciak vasárnap népszavaznak arról, hogy a közeljövőben szigorítsák-e a hírhedten laza dohánytörvényeiket az egészségre veszélyes termékek gyakorlatilag minden reklámjának betiltásával.

A kezdeményezés célja azon dohányreklámoknak betiltása, amelyek eljutnak a gyerekekhez és a fiatalokhoz - írta az Euronews.

Valójában ez az állítás szinte minden dohányreklámra igaz lehet, így gyakorlatilag teljes tiltást jelentene, ráadásul nem kizárólag a cigarettára, hanem minden más dohánytermékre is vonatkozna - mondta Jean-Paul Humair, egy szenvedélybetegekkel fogalakozó genfi központ igazgatója a The Localnak.

Svájc hagyományosan nem erőltette eddig messze a dohányreklámok korlátozását – ezt sokak szerint annak köszönhető, hogy a világ több vezető dohányipari vállalatának székhelye az országban van. Jelenleg a legtöbb dohányreklám nemzeti szinten legális, kivéve a televíziós és rádiós reklámokat, valamint a kifejezetten kiskorúakat célzó hirdetéseket.

Bár néhány kanton már szigorúbb szabályokat vezette be, és egy új országos törvény is készül – amely az eddigi szabályozásnál biztosan szigorúbb lesz –, a kampányolók ragaszkodnak ahhoz, hogy jóval szigorúbb korlátozásokra van szükség ahhoz, hogy a fiatalok megóvják a dohányfüggőség kialakulásától.

A legutóbbi közvélemény-kutatások szerint a választók többsége támogatja a kezdeményezést, amely a gyakorlatban gyakorlatilag minden dohányreklámot betiltana. Csakhogy amíg a szavazatok többségének megszerzése nem elég, ugyanis Svájc 26 kantonja közül elegendő számú szavazót kell megnyerni a kezdeményezés elfogadásához szükséges kétszeres többség biztosításához.

Ki hogyan érvel?

Ráadásul kezdeményezés ellenzői - köztük a kormány és a parlament - szerint a kezdeményezés túl messzire megy.

Azzal, hogy a gyermekek védelme nevében gyakorlatilag minden dohányreklámot betiltanak, a felnőtteket infantilizálják - mondta Patrick Eperon, egy munkaadói szervezet lobbistája és a Nem kampány szóvivője .az AFP-nek.

Aggodalma egybecseng a Philip Morris International (PMI), a világ legnagyobb dohányipari vállalatáével, amelynek székhelye – a British American Tobacco és a Japan Tobacco cégekhez hasonlóan – Svájcban van.

Ez egy csúszós lejtő, amely az egyéni szabadságot illeti, megnyitja ugyanis az utat az olyan termékekre vonatkozó további reklámtilalmak előtt, mint az alkohol vagy a cukor - fogalmazott a PMI svájci részlegének szóvivője.

Nincs még egy olyan fogyasztási cikk, amely a felhasználók felét megöli - érvel Jean-Paul Humair, aki egy genfi függőségmegelőző központot vezet és az Igen kampány szóvivője.

Néhány szám

Az Egészségügyi Világszervezet szerint a dohányzás évente több mint nyolcmillió ember halálát okozza világszerte.

A 8,6 millió lakosú Svájcban évente 9500 dohány okozta haláleset történik, miközben több százezer ember küzd a dohányzás okozta krónikus betegségekkel. Jelenleg a svájci felnőttek mintegy 27 százaléka fogyaszt dohányterméket.

Az iparág évente mintegy hatmilliárd svájci frankkal (5,7 milliárd euró) járul hozzá a gazdasághoz - egy a GDP egy százaléka -, és mintegy 11 500 munkahelyet biztosít.