Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Nagy-Britannia és az Európai Unió Brexit utáni viszonyát rendező megállapodást az unió mind a 27 tagállamának jóvá kell hagynia, ezért "nulla az esélye" a szigetországnak arra, hogy egyszerre része maradjon az egységes európai piacnak és ezzel egyidejűleg korlátozza a munkaerő szabad áramlását - tudatta e-mailben a Bloomberggel Csehország Brexit-ügyi illetékes kormánytisztviselője.

Tomas Prouza ezzel válaszolt Theresa May brit miniszterelnöknek, aki jelentéktelennek minősítette a kelet-közép-európai EU-tagországok feltételeit a válással kapcsolatban.

A brit vezető viszont Konrad Szymanski lengyel külügyminiszter-helyettes megjegyzésére reagált. A politikus hétfőn azt mondta, hogy országa nem fog támogatni olyan Brexit-megállapodást, amely ilyen szempontból nem kiegyensúlyozott.

Össztűz

Ezt megelőzően Robert Fico szlovák kormányfő jelentette ki, hogy országa, akárcsak Csehország, Lengyelország és Magyarország kész blokkolni a Nagy-Britannia hozzáférését a közös piachoz, ha a válási szerződés nem biztosítja az EU 27 tagországában élő embereknek a szabad bejutást a szigetországba.

May azzal reagált erre, hogy biztos a megállapodás sikerében, ugyanis, ami jó Nagy-Britanniának az jó az Európai Unió tagországainak is. Szerinte a britek a júniusi népszavazáson nem arról döntöttek, hogy országuknak magába kellene fordulnia vagy hátat kellene fordítania bármelyik kereskedelmi partnerének.

Nem lesz mazsolázás!

Prouza, a cseh kormány európai uniós ügyekért felelős államtitkára, kerülte a ködös fogalmazást: nem lesz olyan megállapodás, amelyben a brit fél kimazsolázza, hogy az EU alapjogai közül mit biztosít és mit nem. Ki van zárva, hogy a kecseke is jól lakik és a káposzta is megmarad elvén alapuló megállapodást kössön az EU-val, amelyben első és másodosztályú állampolgárokra osztják a kontinens lakosságát.

A Bloomberg szerint a keletieken kívüli többi EU-tagország többsége hozzájárulna ahhoz, hogy Nagy-Britannia része maradjon az egységes piacnak és ezzel egyidejűleg - teljesítve a népszavazási többség akaratát - valamiféleképpen korlátozza az Európából érkező bevándorlók számát.

Ugyanakkor Joseph Muscat Málta miniszterelnöke a napokban annak a véleményének adott hangot, hogy bármilyen megállapodást köt is a szigetország az EU-val, az mindenképpen rosszabb lesz neki, mint ha az unió tagja maradna.

Február

A londoni kormány még nem alakította végső álláspontját arról, hogy mit akar, és mit adna cserébe. Hírek szerint Mayjel szemben Philip Hammond pénzügyminiszter kész lenne feladni a közös piaci részvételt a migráció korlátozásának korlátlan lehetősége érdekében. A David Davis Brexit-ügyi miniszter elismerte, hogy kifuthatnak az időből, azaz előbb szakíthatnak az EU-val mint hogy megkössék az ország új külkereskedelmi szerződéseit.

Egy dologban oszlott a homály, mégpedig a válási tárgyalások megindításának időpontjával kapcsolatban. Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke azt a tájékoztatást kapta ez ügyben Theresa Maytől, hogy London februárban nyújthatja be kilépési kérelmét az európai alapszerződés 50. cikkelyének megfelelően.

Valamit valamiért

Az emberek szabad mozgása az az engedmény, amelyért cserébe elvárható a brit tőke (például a kiskereskedelmi cégek) beengedése a kelet-közép-európai országok piacára - mondja John Spingford a Centre for European Reform kutatóintézet vezető kutatója.

Miért engedné meg például Lengyelország a brit szolgáltató cégeknek, hogy piaci részesedést szerezzenek nála, ha ezzel szemben állampolgárai nem kapnak hasonló jogokat Nagy-Britanniában.

Ennek tükrében nem meglepő, hogy Prouza arra hivatkozik: egyetlen tagországa is megvétózhatja az EU-brit Brexit-megállapodást. A cseh tisztviselő kizártnak tarja, hogy két megállapodás jöjjön létre: egy a kereskedelemről és egy az emberek szabad mozgásáról. A britek hagyják el az EU-t, nem fordítva, így rajtuk múlik milyen ajánlattal állnak elő.