Országos visszhangot vert néhány évvel ezelőtt, amikor bejelentették, hogy elővárosi vasúttal és metróval oldanák meg az erdélyi főváros, Kolozsvár súlyosbodó közlekedési gondjait. Kezdetben a két beruházást egyetlen projekt részeként emlegette a kolozsvári városvezetés, aztán az elővárosi vasútról egyre kevesebbet lehetett hallani - írja Pengő Zoltán Maszol publicistája a beruházás sorsát firtató cikkében.

A metró már a közbeszerzési eljárás fázisában van, igaz, hogy éppen fel van függesztve, míg az HÉV-nek még csak a megvalósíthatósági tanulmánya készül, novemberre kellene befejezni. A metrót és az elővárosi vasutat azért választották szét, mert két különböző projektről van szó, a finanszírozás is más helyről jön.

A válasznak a pénzre vonatkozó része lényegében mellébeszélés, mivel egyelőre egyik beruházás finanszírozása sem biztosított, hacsak nem tekintjük finanszírozásnak, hogy egy dokumentumba begépelték: vissza nem térítendő uniós források a 2021–2027-es Szállítás Operacionális Programon keresztül, költségvetési kiutalások a szállításügyi Minisztériumon keresztül, kiutalások Kolozsvár és Szászfenes helyi költségvetéséből, időközben azonosított más törvényes források.

Olcsóbb, de simább

A metróépítésre le lehet hívni 300 millió eurót az országos helyreállítási terv keretében, a 2,8 milliárd eurós beruházás további finanszírozását azonban egyelőre homály fedi.

A kolozsvári önkormányzat annak ellenére kezeli prioritásként a metrót, hogy az elővárosi vonatközlekedés megvalósítása műszakilag összehasonlíthatatlanul könnyebb, s nagyságrendekkel olcsóbb is volna. „Az elővárosi vonat a jelenlegi vasúti pályán közlekedne, csak be kellene állítani néhány szerelvényt” – nyilatkozta a hírportálnak dr. Köllő Gábor, a kolozsvári Műszaki Egyetem professzora, vasútépítési szakértő. 

A majdani elővárosi vonat szerelvényei Magyarnádas és Kolozsvár között a kincses várost Nagyváraddal összekötő vasúti pályát fogják használni. Eközben több szintbeli közúti kereszteződés is van, amelyek sorompói az új helyzetben tovább lesznek zárva, mint eddig.

Lett volna megoldás

Nem merülne fel ez a probléma, ha közúti felüljáró épült volna a kereszteződésben, ám 2004 óta nem sikerült megvalósítani a nem túl bonyolult beruházást.

Ennek egyetlen oka lehet, mégpedig az, hogy nem különösebben érdekelte a városvezetést, valószínűleg az önkormányzati döntéshozók nem autóznak rendszeresen a Törökvágáson keresztül. Ígéretek persze elhangzottak, első alkalommal 2008-ban. de semmi sem lett a dologból. Az ügyet 2014-ben újra elővették, persze akkor is megrekedt az ígérgetés szintjén.

Tavaly aztán elmozdult az ügy a holtpontról, elkészült egy grandiózus, 20-25 millió euró becsült költségvetésű felüljáró terve. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a város építtetné meg, de aztán átcsúsztatták a projektet a vasútnak.

Érdekes indoklás

„Egy rendkívül nagy összegről beszélünk, melyet nem viselne el a városháza költségvetése” – indokolta meg Dan Tarcea alpolgármester a döntést. Az indoklás kínosan hangzott egy olyan város alpolgármesterének a szájából, mely 2,8 milliárd euróért, a felüljáró árának 120-szorosáért akar metrót építeni.

A dolgok jelenlegi állása szerint a felüljáró a Kolozsvár és Egeres közti vasúti pályát, uniós pénzből finanszírozott korszerűsítésének részeként építenék meg. Ha az év végéig sikerülne aláírni az építési szerződést, akkor 2026 közepére kellene elkészülnie a felüljárónak.

Időközben be kellene szerezni az elővárosi vasúthoz a szerelvényeket, modernizálni kellene a meglévő megállókat és néhány újat építeni. Az elképzelések szerint a kolozsvári HÉV a Magyarnádas és Bonchida közti 43 kilmáteres távon 22 helyen állna meg. A beruházás értékét kezdetben 75 millió euróra becsülték, később már 200 millióra, s nagy kérdés, hogy mekkora összeg szerepel majd a megvalósíthatósági tanulmányban.