A november óta Ukrajna határában állomásozó, mára körülbelül 130 ezer orosz katona folyamatos hadgyakorlatozása, és az egyre komolyabb figyelmeztetések arra sarkalhatják a repülőgéptársaságokat, hogy lemondjanak a kelet-európai országról. Az első cég a holland KLM volt, aki különösebb előrejelzés nélkül szombaton jelentette be, hogy aznap esti Kijevi járatuk nem fog elindulni, és nem tudni mikor folytatják az országba induló járataik.

A KLM, sok más légitársasághoz hasonlóan egyébként már jó ideje nem irányít járatokat Ukrajna keleti vége felé, miután a konfliktuszónához közelítve 2014-ben egy oroszgyártmányú föld-levegő rakétával lőttek le egy utasszállítót. Az MH17-es jelzésű Boeing 777-es fedélzetén 298-an utaztak, a maláj fővárosba Kuala Lumpurba, egyenesen Amszterdamból. A zuhanást senki sem élte túl, az áldozatok közt 198 holland állampolgár is volt.

A holland légitársaság óvatossága érthető, különösen az amerikai kormányhivatal pénteken tett közleménye szerint, melyben azt írták, ha megindulnak, az oroszok 48 órán belül elérhetik az ukrán fővárost. A világ számos országa komolyan vette a figyelmeztetést, és a KLM többek közt titkosszolgálati forrásokra is hivatkozva jelentette be, hogy a holland kormány vörös jelzését követve, határozatlan időre szüneteltetik ukrán járataik.

Vasárnap egy másik repülő sem érte el a kelet-európai országot: az ukrán SkyUp diszkont légitársaság gépe Madridból érkezett volna Kijevbe, de a határ előtt leszállították a moldovai fővárosban, Kisjenőben. A SkyUp sok más "fapados" társasághoz hasonlóan nem tulajdonolja, csupán bérli utasszállítóit. Az Aljazeera tudósítása szerint, jelenesetben a bérbeadó ír vállalat vonta vissza a gép jogosultságát, az Ukrajna feletti repüléshez.

Az ország infrastruktúráért felelős minisztériuma elismerte, hogy több légitársaság is problémákat jelentett gépeik biztosítási költségeinek hirtelen növekedése miatt. Denisz Smihaj ukrán miniszterelnök nem sokkal később bejelentette, hogy 16,6 milliárd hrivnyát (valamivel több mint 187 milliárd forint) különítettek el a légitársaságok felmerülő extra költségeiknek fedezésére. Szerint az összeg stabilizálni fogja a helyzetet, és biztosítja az külföldön tartózkodó ukrán állampolgárok hazatérését.