A megajándékozottak száma tavalyhoz képest nem változott, így továbbra is mindenki átlagosan 6 embert fog meglepni.

A beszerzésre a korábbi 6 nap helyett már csak 5 napot szánunk. Mind többen vásárolnak ugyanis interneten, webáruházakban karácsonykor: egy év alatt az arány 52-ről 62 százalékra emelkedett. Ennek nyomán idén először beérte a plázákban és bevásárlóközpontban vásárlók amúgy csökkenő számát (64 százalék).

A legtöbben továbbra is karácsony előtt egy hónappal kezdenek el készülődni az ünnepekre, ami különösen a nőkre és az idősebbekre jellemző. A válaszadók több mint fele előre tudja, kinek mit ad, de 2015-höz képest csökkent az arányuk: egyre többen néznek körül előbb interneten vagy a boltokban, mielőtt kitalálnák az ajándékokat (16-ról 22 százalékra).

A rövidebb idő alatt több pénzt költünk el, mint az elmúlt évben: a vásárlásra fordított összeg idén jelentősen nőtt, a tavalyi átlagos 46 ezerről 52,6 ezer forintra, így fejenként 9.100 forintot tervezünk költeni. Erre a kiadásra a lakosság csaknem fele már az ünnepek előtt félretesz pénzt, míg egyharmaduk az aktuális fizetésből is képes ezt finanszírozni.

Az ajándékok beszerzésénél a készpénz továbbra is a legnépszerűbb fizetési eszköz (71 százalék), amelyet a hagyományos betéti kártya (30 százalék) és az interneten keresztül történő bankkártyás fizetés (27 százalék) követ. Egyre többen fizetnek érintőképes kártyával is (arányuk a tavalyi 27-ről 30 százalékra nőtt). Az érintőképes kártyával rendelkezőknek immár 75 százaléka lehetőleg mindig kihasználja annak érintőfunkcióját, míg 23 százalék csak akkor, ha erre az eladó külön rákérdez.

Az érintőkártyák bevezetésekor még sokan ódzkodtak azok használatától, most azonban azt látjuk, hogy egyre inkább felfedezik az emberek, mennyire kényelmes, és biztonságos így fizetni - mondta el Fatér Gyula, a Budapest Bank lakossági üzletágvezetője. Várakozása szerint  a következő években elterjed a hazánkban most még újdonságnak számító mobiltárcás fizetési mód is, és ugyanolyan népszerű lesz, mint most a PayPass vagy payWave technológia.

QP | Quality Placement