Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Sőt, az IEA jelentése azt is tartalmazza, hogy az elektromos hajtáslánc minden járműszegmensbe drámai mértékben behatol majd az évtized végéig, és a számok valójában sokkal nagyobbak is lehetnek, mint a prognosztizált 145 millió. Úgy látják, hogy ha a kormányok fokozzák erőfeszítéseiket a nemzetközi energetikai és éghajlati célok elérése érdekében, akkor a globális elektromos járműpark 2030-ra elérheti a 230 milliót is.

A 2020-ban üzembe állt, több mint 11 millió elektromos hajtásláncú járműből az alaphangon számolt 145 millióig úgy lehet eljutni, hogy az éves átlagos növekedési ütem mintegy 30 százalék - ami drámaian nagy arányú növekedés, de az IEA szerint ez simán benne van a következő évtizedet feszítő fejlődési-átalakulási rugók között. A standard forgatókönyv szerint 2030-ra az EV-k (tisztán elektromos hajtású autók) a közúti járműparknak mintegy 7 százalékáig érnek majd fel; és miközben az eladsáok 2025-re évi 15 millióra nőnek, 5 évvel később már meghaladhatják majd a 25 milliót is. Mindez onnan nézve is hétmérföldes lépésnek látszik, hogy tavaly mintegy 3 millió új elektromos autót regisztráltak, ami éves szinten 41 százalékos ugrást jelent 2019-hez képest.

Az általános szakpolitikai prognózis szerint a globális elektromos autóbusz-állomány a 2020-as 600 ezerről 2025-re 1,6 millióra, 2030-ra pedig 3,6 millióra tud majd nőni; mindeközben a nagyteherautók az évtized végére megközelíthetik a 2 milliós "példányszámot" úgy hogy a kisteherautópiacon akár a 45 milliós darabszám sem tűnik elérhetetlennek. (Az elektromos két-, illetve háromkerekű járművekről sem feledkezett meg a tanulmány: azok jelenlegi, 2020-as, 25 milliós értékesítési szintje 2030-ra 50 millió fölé nő majd - ezzel a kategóriában az összes értékesítés több mint felét adják majd.)

Jelenleg már több mint 10 millió elektromos autó közlekedik az utakon. "Az elektromos járműveknek nélkülözhetetlen szerepe van abban, hogy a világ elérhesse a nettó nulla kibocsátást" - mondta a CNBC-nek a jelentés kapcsán Fatih Birol, az IEA ügyvezető igazgatója. Hozzátette, hogy igen biztatóak a jelenlegi értékesítési trendek, ugyanakkor a közös éghajlati-, és energiacélok ennél is gyorsabb piaci felpörgést (és pörgetést) igényelnek. Birol ezért arra kéri a kormányokat, hogy azok fektessenek be az akkumulátorgyártásba, valamint a széleskörű és megbízható töltési infrastruktúra fejlesztésébe.