Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Jelenleg még furcsán hangzik, később azonban hétköznapivá válhat Paul Kershaw napi rutinja: minden reggel feltölti elektromos autóját a közeli szélturbina-farmokról, esténként pedig ő látja el energiával a szomszédjait. Ritkán ül autóba, mégis minden nap kihasználja járműve adottságait: ő az egyike annak a 350 britnek, akik az elektromos autójuk segítségével látják el energiával a környezetüket. A résztvevők átlagosan 500 dollárt kerestek ezzel a kísérlettel, és tavaly összesen 0,891 gigawatt energiát termeltek, amely 287 brit otthon éves energiaellátását fedezheti. Kershaw – aki saját tetőjén lévő napelemek segítségével tölti az autóját – gyakorlatilag semmit nem fizetett az áramért tavaly.

A módszer lényege, hogy az autótulajdonosok reggel, vagy dél körül feltöltik az autót árammal, aztán délután 5 és este 10 óra között, amikor a legmagasabb az energiaigény, visszatöltik azt a közeli otthonokba, vállalkozásokba. Ez egyelőre csak egy próbaüzem: a Nissan Leaf autókhoz biztosított okostöltőket a brit kormány. Elegendő autóval és az autótulajdonosok együttműködésével azonban jelentősen enyhíthető akár egy ország energiaterhe is a módszerrel – írja a Bloomberg.

A napelemek és a szélturbinák telepítése egyre hamarabb megtérül, mégis problémás lehet. „A kereslet és a kínálat eltérő, az energia egy része kihasználatlan marad. A kereslet tetőzésekor az európai erőműveknek többlettermelést kell beindítaniuk szén, földgáz elégetésével, amelyek jelentős része Oroszországból származik” – mondta a Kaluza, a próbaüzem szoftvergyártó vállalata. Úgy látják: az Egyesült Királyságban emiatt évente több száz alkalommal negatívba megy át az energiaár, a közművek fizetnek a piac szereplőinek az áramfogyasztásért.

200 nap évente

Ugyan nem mindegyik elektromos autó képes a visszatöltésre, a legkeresettebb járművek alkalmasak rá. Például a Ford, a Hyundai és a KIA is gyárt ilyen modelleket:  a tulajdonosoknak már csak egy kétirányú töltőt kell beszerezniük, hogy hozzálássanak saját otthonuk energiaellátásához. A tartalék akkumulátorként szolgáló autó sok háztartás alapfelszereltsége lehet a közeljövőben. Sőt, az elektromos autó törpeerőműként való használata még azokat is meggyőzheti a vásárlásról, akik eddig ragaszkodtak a belső égésű motorokhoz.

Az előrejelzések szerint 2040-re az elektromos autók száma átlépi a 28 milliót Nagy-Britanniában. Ennyi járművel az egész országot el lehet látni árammal két napra, bár az autók visszatáplálását csak az év 200 napján alkalmaznák. Ehhez azonban a próbaüzemből minden elektromos autótulajdonos számára elérhető programot kell megszerveznie a szolgáltatóknak.