Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az 348 fős alsóházban a jelenlévők közül 245-en szavaztak igennel 82 nem ellenében. A javaslatot Emmauel Macron államfőnek a Köztársaság lendületben nevű pártja mellett a jobbközép és a centristák támogatták, a radikális baloldal, a kommunisták és a szocialisták ellene szavazták.

A törvényt megszavazták, a sztrájknak nincs többé értelme - üzente a szakszervezeteknek Gérard Cornu jobboldali jelentéstevő. A szakszervezetek viszont június végéig biztos, hogy folytatják a három hónapja kezdett munkabeszüntetést, amelynek keretében minden öt napból kettőn sztrájkolnak, jóllehet a sztrájkolók aránya hétről hétre csökken, amióta a kormány a reform lényegét megtartva gesztusokat tett: átvállalja az állami vasúttársaság (SNCF) 50 milliárd euróra becsült adósságállományának kétharmadát, valamint növeli a beruházási támogatásokat.

A szakszervezetek szerint túlságosan "liberális" a reform abból a szempontból, hogy véget vet a francia vasutasok évtizedekkel ezelőtt kiharcolt kivételezett helyzetének. A kormány álláspontja szerint viszont muszáj a külföldi konkurens cégek számára 2020-ban megnyíló francia vasúti piacon harmonizálni a dolgozók helyzetét a többi uniós ország gyakorlatához, annak érdekében, hogy versenyképesek maradjanak.

Jön a háromoldalú egyeztetés

A szakszervezetek elsősorban azért folytatják a megmozdulást, mert a kollektív szerződésekről még mindig folynak a tárgyalások, s annak befejezéséig nyomást kívánnak gyakorolni a kormányra. Pénteken háromoldalú egyeztetés lesz a kormány, az SNCF vezetősége és a dolgozók képviselői között a témában.

A szakszervezetek - amelyek pénteken döntenek arról, hogy június 28. után is folytatják-e a sztrájkot - a tárgyalásokon csak megfigyelőként vehetnek részt.

Megszűnne a kivételes helyzet

A reform költségcsökkentések mellett a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készíti fel az állami vasúttársaságot (SNCF), amikor a piac fokozatos megnyitása értelmében külföldi vasúttársaságok is működtethetnek vonatokat a francia TGV-k útvonalain.

A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Ez a változás 2020-tól lép életbe a vasúthoz belépő dolgozókra, a jelenlegi vasutasokat nem érinti.

A liberalizáció egyrészt érinteni fogja a szuperexpresszek (TGV) működtetését, amelyhez az olasz modellt vette mintának a francia kormány, amely engedélyezni fogja, hogy az SNCF által fenntartott TGV-útvonalakon magáncégek is indítsanak járatokat.

Az egyéb belföldi vonalak reformjához viszont a német rendszer adott példát a törvényhozóknak: a régióknak lesz lehetőségük egyes vasúti szakaszok működtetésére beszerzési pályázatot kiírni, és a győztes társaság veszi majd át a teljes működtetést, beleértve a francia vasutasok alkalmazását is. Ezért volt a reform egyik kulcskérdése a vasutasok helyzetének szavatolása.

Képünk forrása: AFP Photo/Ludovic MARIN