Olyan törvényjavaslattal állt elő az Európai Bizottság, amely a cégek megtévesztő „zöld” állításaival és ígéreteivel venné fel a harcot – írja a Bloomberg.

A tervezet alapján a vállalatoknak tudományos bizonyítékkal kellene alátámasztani minden „klímasemleges” vagy éppen „biológiailag lebomló” címkét, amelyet a termékükre ragasztanak.

Az uniós cél, hogy a mindennapi tárgyaktól – például az újrahasznosított csomagolástól vagy a ruházati cikkektől – kezdve egészen a szolgáltatásokig lefedjenek minden olyan szegmenst, ahol az úgynevezett greenwashing megjelenhet. Ezt a kifejezés takarja azt a jelenséget, mikor a cégek a zöldre mosás technikájával élve környezetbarátabbnak mutatják a tevékenységüket vagy a terméküket a valóságosnál.

Az elmúlt öt évben elterjedt a greenwashing, az EU pedig szeretné elérni, hogy csak azok a vállalatok állíthassák magukról, hogy zöldek, amelyek tényleg azok. A fogyasztói érdek is az, hogy ne legyen lehetőség a félrevezetésre

– mondta Virginijus Sinkevičius, az Európai Bizottság környezetvédelmi biztosa.

Az Európai Bizottság a javaslatban arra is felhívta a figyelmet, hogy egy 2020-as felmérés alapján a vizsgált termékekkel kapcsolatos környezettudatos állítások több mint a fele homályos, félrevezető vagy megalapozatlan információnak bizonyult.

A greenwashing jelenségre az idei davosi Világgazdasági Fórumon (WEF) felhívta a figyelmet António Guterres, az ENSZ főtitkára is. Arra szólította fel a cégeket, hogy 2023 végéig tegyenek közzé hihető és transzparens zérókibocsátási terveket.

A most bemutatott uniós törvénytervezetet még jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek, valamint az Európai Unió mind a 27 tagállamának is.