Az Európai Parlament és az Európai Tanács már több éve igyekszik szabályozni a digitális piacokat, ahol az óriások, mint a Facebook, az Instagram és a Whatsappot fejlesztő Meta, vagy a Google kikezdhetelen uralkodói lettek a szektornak. Az ügy piacszabályozási oldalán, a Digital Matrkets Act esetében megszületett e megállapodás, miközben ennek társrendszere, a szolgáltatások kereteit előirányzó Digital Services Act (DS) határozza meg.

Miután a DMA esetében már megszületett a megállapodás, ennek részleteiről kérdeztük Andreas Schwab néppárti képviselőt, az illetékes jelentéstevőt.

- A Facebook (Meta) a kivonulással fenyegette meg az EU-t, amennyiben kirívóan hátrányosan érintik a tervezett új szabályok. Van ennek realitása?

- Az EU a világ egyik legnagyobb piaca, úgyhogy nem megy a Meta sehova. Szerintem a Meta eleget fog tenni minden új jogi kötelezettségének, ahogy az összes többi érintett cég is.

- Az EP végül az interoperabilitás mellett döntött, vagyis biztosítani kell a márkák termékei közötti átjárhatóságot, a szabályok betartása mellett. Nem fenyegeti a felhasználókat az a veszély, hogy a fejlesztési költségekre hivatkozva megemelik a szolgáltatók az áraikat?

- Az üzenetküldő szolgáltatások, amelyek esetében meg kell teremteni az interoperabilitást jelenleg ingyen igénybe vehetők. Azt, hogy az Apple hogyan oldja meg az átjárást egy iPhone és egy más cég által gyártott okosóra között, az ő dolga, azonban ezért nem kérhet plusz pénzt se a vállalati, se a magánfelhasználóktól. A rendelet kifejezetten kiköti, hogy az interoperabilitás ingyenes legyen a fejlesztők és a felhasználókra nézve, máskülönben nem lenne működőképes.

- A megállapodás jelentős szankciókat ír elő az esetleges jogsértőkre. Melyik jogalany lesz felelős? Rendelkezik-e az EU jogi eszközökkel ahhoz, hogy egy multinacionális platform alapvető bevételi bázisát, és ne csak az EU-ban működő szimbolikus leányvállalatát büntesse? Ha ilyen eset bekövetkezik, hogyan használná fel az EU ezeket a pénzeszközöket?

- Az EU a jogállamiságon alapul. Ennek megfelelően az Európai Bizottság már több mint 2 milliárd eurós bírságot szabott ki az éves globális forgalmuk alapján az olyan digitális nagyvállalatokra, mint a Google, például a Google Shopping ügyében. A DMA lehetővé teszi az Európai Bizottság számára, hogy a szabályok ismételt megsértése esetén akár az éves globális árbevétel 20 százalékáig terjedő bírságokat szabjon ki. A versenyjog értelmében a Bizottság ezeket a szabályokat is érvényre juttatja. A beszedett bírságok ezt követően az EU általános költségvetésébe kerülnek.

-Az EP meghallgatta a Facebook visszás gyakorlatait nyilvánosságra hozó korábbi szakértőjének, Frances Haugennek az aggodalmait. Ő kifejezetten problémásnak tartja, hogy a metaverzum terjeszkedésével a munkahelyi érzékelő eszközök száma is nő, amibe a jogait féltő munkavállalónak csekély beleszólása lenne. A DMA megadja a szükséges válaszokat erre a kérdésre?

- A digitális piacokról szóló törvény csak a legnagyobb digitális vállalatok kereskedelmi gyakorlatával foglalkozik, a társrendelkezés, a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) az, amely az online tartalmakkal kapcsolatos eljárásokkal foglalkozik. Ezenkívül, mint minden más területen, az európai adatvédelmi törvény, a GDPR is alkalmazandó. Ezért, bár a metaverzum új abban a tekintetben, hogy mennyi adatot lehet általa gyűjteni, a DMA, a DSA és a GDPR szabályozza a kereskedelmi gyakorlatokat, biztosítja, hogy az ott nyújtott áruk és szolgáltatások jogszerűek, és a felhasználói adatok feldolgozásának is biztosított a jogalapja. Ezzel a három eszközzel az EU egyszerre rendelkezik erős szabályozási kerettel, csakúgy mint egy éles karddal, amivel adott esetben odavághat bírságok formájában, ha a digitális óriások a fogyasztók magánéletének megsértését kockáztatják.

- Több európai parlamenti képviselő felvetette a célzott reklámok teljes betiltásának ötletét, miközben az ezzel szembeni ellenérv az volt s viták során, hogy ez végleg megsemmisítené az európai startupok minden reményét arra, hogy felvegyék a versenyt a technológiai óriásokkal. Ön szerint a megállapodás biztosítja a szükséges piaci hozzáférést a technológiai óriásokkal versenyezni kívánó vállalatok számára? A gyakorlatban ez több lesz, mint a "cookie-k elfogadására" való kattintás, vagy olyasmi, ami nagyobb erőfeszítést igényel a felhasználótól?

- A reklámok fejlődnek, de eltűnni nem fognak. A DMA és a DSA a reklámozás különböző aspektusait szabályozta. A DMA azt érinti, hogy harmadik fél miként vonható be az adatkezelési folyamatokba, és egyben a végfelhasználóknak nagyobb ellenőrzést biztosít afelett, hogy milyen felhasználói profilt vezet róla a Facebook, a Google vagy a Microsoft. A DSA megtiltja, hogy a cégek célzott hirdetéseket jelenítsenek meg kiskorúaknak, és tiltja az érzékeny adatok, például a vallási vagy politikai meggyőződésre vonatkozó adatok reklámozásra való felhasználását, ezáltal védve a kiszolgáltatott csoportokat. Így a kkv-k és a nagyvállalatok közötti versenyfeltételek kiegyenlítődnek, és a kkv-k továbbra is használhatják a hirdetéseket üzleti tevékenységük bővítésére.

Rácsapnak a kapuőrök kezére

A DMA megtiltja a "kapuőrként" működő nagy platformok által alkalmazott bizonyos gyakorlatokat, és lehetővé teszi a Bizottság számára, hogy piaci vizsgálatokat végezzen és szankcionálja a nem megfelelő magatartást.

A kapuőr piaci kapitalizációja legalább 75 milliárd euró vagy éves forgalma eléri a 7,5 milliárd eurót. A "kapuőrként" való besoroláshoz ezeknek a vállalatoknak bizonyos szolgáltatásokat, például böngészőket, üzenetküldőket vagy közösségi médiát is nyújtaniuk kell, amelyeknek legalább 45 millió havi végfelhasználója van az EU-ban, és évente legalább 10 000 üzleti felhasználót szolgálnak ki.

Ha egy kapuőr nem tartja be a szabályokat, a Bizottság az előző pénzügyi év teljes világméretű forgalmának 10 százalékáig terjedő bírságot szabhat ki, ismételt jogsértés esetén pedig 20 százalékos bírságot. Rendszeres jogsértés esetén a Bizottság bizonyos időre eltilthatja őket más vállalatok felvásárlásától.

Tájékoztatás

 A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja részeként valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.