Már jövőre bevetheti élesben a sofőr nélküli buszokat a Hongkongi Nemzetközi Repülőtér, a többéves sikeres tesztelés után ugyanis a döntéshozók magabiztosak azt illetően, hogy problémamentesen szállítják majd ezek a járművek az utasokat a központi épülettől a repülőkig – írja a Bloomberg.

A repülőtér a kínai BYD elektromosautó-gyártótól rendelt kamerákkal, szenzorokkal és nyomkövető eszközökkel felszerelt elektromos buszokat, és az úgynevezett négyes szintű önvezetési technológiát teszteltek. Elmondásuk szerint négy éven keresztül vizsgálták a különböző sofőr nélküli járműveket, és összesen 130 ezer kilométert tettek meg baleset nélkül.

Különböző végpontok között tudjuk szállítani az utasokat, mégpedig sofőr nélkül

- büszkélkedett Chapman Fong, a repülőtér főigazgatója.

A hongkongi központi repülőtér a BYD J6-os modelljére ülteti majd fel az utasokat. A buszon 14 ülés van, kívül tíz kamera, a hardver pedig éppen ott található, ahol hagyományos körülmények között a sofőr ülne. A járműre egyébként telepítettek egy tartalékrendszert is, amely átveszi az irányítást abban az esetben, ha az alapjáraton működő rendszer meghibásodna.

A repülőtér belsőégésű motorral felszerelt flottája jelenleg 40 buszból áll, valamint 800 teher- és poggyászszállító vontatójárműből, a következő években ezeket mind elektromos meghajtásúakra szeretnék cserélni. A cél, hogy 2030 végére a teljes földi közlekedést elektromos meghajtással működtessék. Hosszabb távon pedig azt tervezik, hogy ezek mindegyike sofőr nélkül is menjen.

A sofőrök kiiktatása a rendszerből már csak azért is hasznos lenne a repülőtér számára, mert – sok más légi csomóponthoz hasonlóan – munkaerőhiánytól szenvednek. A pandémia előtt még 73 ezer embert alkalmaztak, ám a létszám mára harmadával csökkent.

Az Alphabet leányvállalata emeli a tétet

Nem kizárólag a Hongkongi Nemzetközi Repülőtér esetében merült fel a vezető nélküli technológia alkalmazása, az Egyesült Államokban is megfogalmazódott már hasonló terv. Annyi különbséggel, hogy ott egy szinttel feljebb emelték az ötletet, és a Waymo a repülőtéri transzfert bízza sofőr nélküli járművekre. A Verge szerint a szolgáltatás azok számára elérhető, akik a Phoenix Sky Harbor nemzetközi repülőtérre tartanak vagy onnan haza.

A jövő itt van. A phoenixi lesz az első repülőtér a világon, ahova sofőr nélküli szolgáltatás keretében érkezhetnek meg az emberek

- mondta Kate Gallego polgármester.

Az Alphabet leányvállalatát egyébként mindig is az önvezető technológia zászlóshajójának tartották, és immár évek óta terjeszkedik robotaxi szolgáltatásával Phoenix bizonyos területein.