Tavaly ilyenkor a detroiti autókiállítás idején éppen kanosszát járt a két akkor még csak csőd közeli helyzetben lévő amerikai autógyártó, a General Motors és a Chysler vezérkara Washingtonban, hogy pénzt kérjen a kormánytól a túléléshez. Az idén - a júniusi gyors csődeljárás után - ha nem is a szakadék felé tartó, de erősen megtépázott iparág mutatja be termékeit a héten nyíló show-n. A 2009 előtt megszokott, irdatlan rongyrázást hozó vasárnapi nyitó eseményt teljesen elhagyták és a sokkal kevesebb újságírót várnak, minthogy a válság a médián is átgázolt. A gyártók most a 80 dollár fölött stabilizálódó olajártól és az amerikai gazdasági fellendülés gyengeségétől rettegnek. Mint Bob Lutz, a GM elnökhelyettese a tegnapi szakmai konferencián elmondta, a következő 20 évben még a belsőégésű motorok fogják uralni az autókat, azaz hiába nyílik elektromosautó-sugárút a detroiti vásáron az árammal - vagy részben elektromossággal - hajtott autók bemutatására, ezek egyelőre drágák ahhoz, hogy tömegcikkekké váljanak. A cégek abban bíznak, hogy beválik az a jóslat, miszerint idén 11,5 millió új autó talál gazdára az USA-ban, szemben a 2009-es 10,4 millióval. Sokan - köztük a GM - ennek alapján már profitot vár idén, amihez persze az elmúlt időszak brutális leépítései és bércsökkentései is hozzájárulnak. Tavaly 200 ezer munkahely szűnt meg az amerikai autóiparban, de sokak szerint a helyzet lehetett volna ennél sokkal rosszabb is. Ha a piac nem volna elég, még a politikusoktól is retteghetnek a cégek: a demokraták küldöttsége Nancy Pelosi kongresszusi elnök vezetésével vonul fel a show-n, hogy megnézze hogyan költik az adófizetők pénzét a vállalatok - a GM többségi állami tulajdonban van -, de ott lesznek azok a republikánus politikusok is, akik ellenezték az autógyártók állami segítséggel végrehajtott átalakítását. A Nissan lényegében kihagyja a show-t, a Chrysler, amely korábban különösen erős jelenléttel képviseltette magát detroiti vásáron, idén igencsak szerény külsőségekkel vesz részt. A GM - szakítva a nagy autó kultuszának amerikai hagyományával - kisautóira koncentrál, a cég előrejelzése szerint ezek értékesítése világszinten egymillió darabra növekedhet. A mostanában cégérként használt, a tervek szerint ősszel bemutatkozó, Volt nevű, konnektorból tölthető szedántól nem várnak többet évi 50 ezer darabos eladásnál. Ezzel szemben a Lutz névre keresztelt - amerikai mércével mérve - kisautót nyereségesen akarják gyártani az amerikai üzemekben is. Ez újdonság lenne a vállalat történetében.