Hetek óta hajók tucatjai köröznek az ibériai partoknál és a Földközi-tengeren, mivel nincs szabadkapacitás az LNG-rakományok kirakodására. Az úszó tárolókban tárolt nagy mennyiségű LNG rávilágít ugyan arra, hogy Európában hiányoznak a szükséges, a cseppfolyósított gáz fogadásához szükséges infrastrukturális feltételek, de a köröző hajók azt is igazolják, hogy súlyos spekulációk mennek az EU-s gázpiacokon.

Az orosz gázvezetékekből lényegesen kevesebb gáz érkezik, ezért a kontinens kiszolgáltatott, amivel vissza is élnek a gázszállítók. A várakozó hajók egy része ugyanis nem azért nem dokkolt valamelyik LNG-terminálnál, mert ne lett volna kapacitás: az adott vállalatok kereskedelmi stratégiája az, hogy csak akkor fejtik le a szállítmányokat, ha a gázárak magasabbra szöknek.

Az európai gázárak ugyan csütörtökön emelkedtek a holland gáztőzsdén, mivel az ICE TTF adatai szerint a novemberi szállítási szerződései 108,5 euró/megawattóra szinten mozogtak, ami 4 százalékos növekedés a szerdai záróértékhez képest. De gázár három hónapja 215 eurón, idén augusztusban rekordszinten, 346,52 eurón volt. Most épp az enyhe időjárás, a tele lévő tározók és az elérhető LNG-szállítmányok miatt olcsóbb a gáz.

Kivárják a magasabb árakat

„A magasabb árakra várnak. Ha egyetlen álló hajó is kirakja a rakományát, az ár azonnal összeomlik a sorban álló többi rakományra is kihatva, és ez a dominóhatás az alternatív költségek szempontjából nagyon fájdalmas” – mondta több forrás a Reutersnek a Cadiz mellett várakozó hajókról.

„A DES (delivery ex ship) alapon értékesített úszó tárolórakományok esetében arra számítunk, hogy a legtöbbet november elején szállítják le, bár egyes cégek még tovább tolhatják a szállításokat a télbe” – mondta Samuel Good, az Argus árutőzsdei árügynökség LNG-árképzésért felelős vezetője a hírügynökségnek. Az elméletet alátámasztja, hogy a szerda délig Cádiz előtt horgonyzó kilenc hajóból három a spanyol Naturgy vállalaté: a Castillo De Caldelas, a Rioja Knutsen és az Iberia Knutsen. A cég pedig most nem vállal azonnali szállítású szerződést, tehát a spekuláció érthető magyarázatnak tűnik.

Toby Copson, a Trident LNG globális kereskedelmi és tanácsadói vezetője szerint a rakományokat nem valószínű, hogy Ázsiába irányítják át, mivel a szállítási költségek nagyot emelkedtek, ráadásul az ázsiai árak alacsonyabbak, mint Európában. Az európai LNG-rakományok decemberi árai továbbra is versenyképesek az amerikai eredetű LNG-vel szemben Ázsiában.

Eközben néhány, szeptember óta a Földközi-tengeren várakozó tartályhajó nemrégiben elindult, északnyugat-európai és brit terminálok felé – közölte az ICIS adatelemző cég.