A rendelet - amely szerint a benzin kiskereskedelmi ára 0,11 lipával (1 kuna 100 lipa), 11,19 kunára (594,86 forint), a gázolajé 0,02 lipával, 12,12 kunára (644,30 forint) csökken - augusztus 23-ig lesz érvényben – írja az MTI. A magyar hatósági ár még alacsonyabb ennél, mindössze 480 forint, de az már csak a magán tulajdonban lévő hazai forgalmival rendelkező autósoknak elérhető a kormány korlátozásai után. Horvátországban egyelőre ilyen megkötések nincsenek.

Az árszabás - amely a benzin és a gázolaj esetében egyaránt 0,65 kuna/liter kiskereskedelmi árrést határoz meg - az ország összes kiskereskedelmi töltőállomására vonatkozik - olvasható a közleményben, amely megjegyzi, hogy a kormány beavatkozása nélkül a benzin és a dízel literenkénti ára valamivel több mint két kunával (106 forinttal) növekedne éjféltől.

Egyelőre nincsenek tankolási korlátozások Horvátországban

Andrej Plenkovic horvát kormányfő hétfőn újságíróknak úgy nyilatkozott: ami az energetikai helyzetet illeti az üzemanyag árszabályozásán kívül egyelőre nem döntöttek konkrét intézkedésekről, de más országokhoz hasonlóan ők is készülnek az őszre.

Megjegyezte, hogy az elmúlt hat évben a kabinet mindig lépett a horvát állampolgárok, a vállalkozók és a legkiszolgáltatottabb csoportok érdekében. Amint véget érnek a szabadságok és a kormány megkezdi a munkát, felmérik a helyzetet, majd az igényektől függően beavatkoznak az árak alakulásába - tette hozzá.

A horvát árak ugyan magasabbak a magyarnál, de a piaci szereplők számára is tarthatóbb szintet jelentenek. Itthon a 480 forintos hatósági ár ellen már a Mol Nyrt. és a független benzinkutasok is felszólaltak. Előbbi szerint a túl olcsó tankolási lehetőség nem csökkenti a fogyasztást a magyaroknál, így pedig ellátási válság alakulhat ki. Eközben a kisebb, nem láncokhoz tartozó benzinkutasok a csődtől tartanak, mivel veszteségesen kell eladniuk az üzemanyagot a beszerzési árhoz képest.