Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Kínában újranyitnak a vendéglők és a kávézók, amelyek új "ínyencséggel" várják vendégeiket: "fake", azaz a "hamis" húst kínálnak az állatok húsából készült ételek helyett - derült ki a BBC tudósításából. Nincs szó átverésről: az ételekről tudható, hogy növényi alapú műhúst tartalmaznak. Az amerikai Beyond Beat, az ezek előállítására specializálódott ágazat egyik legismertebb cég a Starbucks kávézólánc kínai hálózatában kezdte értékesíteni termékeit.

A KFC gyorsétteremlánc szintén bejelentette, hogy április utolsó hetétől megkezdi a "hamis" csirkefalatkák értékesítését, ami ugyanarra a trendre alapoz, mint a másik két amerikai vállalat kínálata: Kínában a koronavírus járvány lecsengésével megugrott az emberek érdeklődése az egészségesebbnek tartott, növényi alapú étkezés iránt. Nem mellékes körülmény, hogy a vírus egy állatból, valószínűleg a vadon élő tobzoskából került át az emberre, miután előzőleg denevérekből kerülhetett a vírusterjesztést leszámítva aranyos állatba.

Nyílik a piac

A Beyond Meat úgy látja, hogy Kínában egyre jobban erősödik a növényi alapú húspótlók iránti kereslet, s ennek szellemében háromféle ételt kínál a Starbucks 3300 ottani kávézójában, amelyeket a januári bezárásukat követő hosszú téli-tavaszi alvás után újranyitottak. A KFC kísérletnek tekinti a maga műhúsakcióját, amelyet Sanghajban indítanak útjára, majd olyan déli nagyvárosokban is tesztelnek, mint Kanton és Sencsen.

A nyugati vállalatok óriási lehetőséget látnak Kínában, miután a világon kialakult az a trend, hogy az emberek kevesebb húst és több növényi táplálékot esznek. A váltást segíti, hogy az ázsiai országban húshiány van, elsősorban azért, mert az afrikai sertéspestis miatt meg kellett semmisíteni a sertésállomány felét. Eközben a pandémia miatt bevezetett termelési és közlekedési korlátozások miatt gondok vannak a sertéshús importjával.

Helyi termelés

Kulcsfontosságú régiónak tekintik hosszabb távon Ázsiát - jelentette ki a Beyond Meat szóvivője, hozzátéve, hogy 2020 végéig meg akarják kezdeni termékeik helyi előállítását.

Jelenleg számos országba kell szállítaniuk Szingapúrtól kezdve Dél-Koreán és Thaiföldön át Vietnamig és a Fölöp-szigetekig. Ez nem jelenti azt, hogy minden simán megy majd, sok propagandára lesz szükség ahhoz, hogy rávegyék a kínaiakat a műhús fogyasztására Figyelembe kell venni ugyanis, hogy szemben az Egyesült Államokkal és Európával az ázsiai országban eddig is viszonylag sok zöldséget és gyümölcsöt fogyasztottak az emberek hús helyett is. Eközben ritka az olyan kínai, aki kifejezetten vegetáriánus lenne.

Az Európai Unióban egyébként egy 2018-as előrejelzés szerint az egy főre jutó 69,3 kilogrammos átlagos húsfogyasztás 68,7 kilóra csökkenhet 2030-ra. A fogyasztás várható visszaeséséhez egyebek mellett a húspótlók iránti egyre növekvő kereslet párosulhat.