Miért kapott-hideget meleget az orosz koronavírus-vakcina, miközben a vele párhuzamosan fejlesztett nyugati készítmények jó PR-ral meneteltek előre a felhasználás felé. Hibáztathatnánk ezért a Nyugat oroszfóbiáját éppúgy, mint Vlagyimir Putyin orosz államfőt, aki kierőszakolta, hogy a tesztelés vége előtt megadják a vakcinának a használatba vételi engedélyt, ám a korábbi orosz gyógyszerfejlesztések, alapján más magyarázat látszik logikusnak. Feltűnő a kétbalkezes menedzselés ismétlődése. Egy valami biztos: nem az oltás minőségével van a baj - véli Leonid Bershidsky, a Bloomberg Németországban élő orosz származású publicistája.

A Szputnyik V vakcina vezető fejlesztője Denis Logunov (képünkön középen) ismert és elismert mikrobiológus volt, akit 42 éves kora nyomán nem lehet valamiféle szovjet dinoszaurusznak minősíteni. Az általa vezetett team 2016-ban a Gamaleja kutatóközpontban, amelynek vezető munkatársa kifejlesztett egy Ebola-vakcinát, amely a teszteken hatékonynak bizonyult, majd egy a MERS nevű vírus elleni oltást, ám hiába előzték meg ezzel is számos külföldi versenytársukat egyik sem lett piaci siker.

Kopi-paszta

Logunov és társai ezeknek a fejlesztési tapasztalatoknak a birtokában a koronavírus-vakcinák fejlesztésének élére kerülhettek. Gyakorlatilag korábbi génsebészeti módszerüket kellett megismételniük, ahogy a kutató ritka interjúinak egyikében a lett Meduza internetes portálnak mondta, az informatikából ismert kikopizás-bemásolás (copy and paste) módszerével éltek. Ezt persze Nyugaton is tudták a hozzáértők, így tisztában voltak vele, hogy az orosz oltásfejlesztés véresen komoly dolog.

A fő gond a Bloomberg publicistája szerint azzal van, hogy a Gamaleja tipikus orosz állami intézmény, amely képtelen kulturáltan menedzselni azt, amit a szakemberei letesznek az asztalra. Logunov és a hozzá hasonló tehetségek ugyanakkor Oroszországban nem tehetnek mást, mint hogy ilyen intézményeknél vállalnak munkát, az ő kezét - ahogy az interjúban elmondta - személy szerint az is megköti, hogy szakértelme a tudomány egy nagyon szűk területére korlátozódik.

Ostoba melldöngetés

A marketingkatasztrófa azzal kezdődött, hogy az orosz gyógyszerhatóság augusztusban a világon elsőként jelentette be a Szputnyik engedélyezését, miközben a harmadik körös tesztek még nem fejeződtek be, így nem lehetett tudni, milyen mellékhatásai lehetnek a készítménynek. Ez annak tükrében különösen nagy ostobaság, hogy a nyugati országokban folyamatosan különféle gyógyszerek alkalmazásával kísérleteztek a koronavírus-betegség gyógyításában, amelyekről szintén nem lehetett pontosan tudni, milyen hatással lesznek a betegekre. Nem követék el azonban a hibát, hogy ezt nagy dobra verjék.

Miközben az orosz vakcina augusztust követően a bírálók célkeresztjébe került, más hasonló készítmények gyártói szép csendben megállapodtak a kormányokkal a szállítandó mennyiségekről, azaz még az elkészültük előtt eladták azokat, megszerezve az új vakcina piacát. A rossz indulás azt is megnehezítette, hogy a Gamaleja a világ más országaiban gyártókapacitásokat kössön le a Szputnyik előállítására.

Mit nekünk a nyugati engedély!

Az az állami fejlesztési alap (angol rövidítésével RDIF), amely finanszírozta a vakcina fejlesztését, papíron üzletorientált intézmény, ám ez sem állt a helyzet magaslatán - véli a Bloomberg cikkírója. Ahelyett, hogy próbált volna piacot szerezni a Szputnyiknak a fejlett országokban a legerősebben nyugatellenes országokat célozta meg, mint például Iránt vagy Nicaraguát. Az alap igazgatója, Kirill Dmitrijev február elején azt mondta, hogy a nyugati piacokon való megjelenés nem tartozik az RDIF prioritásai közé, mert ezek az országok politikai okok miatt nem akarnak együttműködni Oroszországgal.

Ez felveti a kérdést, hogy nem az volt-e a célja a szervezetnek, hogy demonstrálja: miközben a Nyugat perifériára akarja szorítani Oroszországot, aközben a világ többi része készségesen együttműködik vele. Magyarán, nem az orosz rendszerben van a hiba, hanem a nyugati partnerekben. A végeredmény a Bloomberg publicistája szerint az, hogy az orosz kormány az adófizetők pénzéből támogatta egy hatékony, versenyképes termék elkészültét, amely mögött kiváló koponyák vannak, ám a lassú, átpolitizált marketing és terjesztés lehetetlenné teszi, hogy a világon elismert sikerré váljon a Szputnyik V vakcina.