A globális utazási korlátozások és lezárások nagymértékben hozzájárultak a világkereskedelem volumenének visszaeséséhez. Míg a tavalyi év végén javultak a kilátások az árukereskedelem meglepően gyors bővülése miatt, mégis a 2020-as év második negyedéve éves összehasonlításban 15 százalékos visszaesést mutatott - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) "Helyzetkép a világkereskedelemről 2020" kiadványából.

A globális külkereskedelem intenzitása 2018-ban érte el csúcsát, azóta a globális ipari termelés stagnál, míg a világkereskedelemben csökkenő trend alakult ki. A Kereskedelmi Világszervezet (World Trade Organization, WTO) elemzése szerint a világkereskedelem volumene 2020-ban 5,3 százalékkal esett vissza, igaz ez jóval kevesebb, mint a tavly októberében prognosztizált 9,2 százalék.

"Az év vége felé a vártnál jobb teljesítményt tapasztalhattunk a világgazdaságban, ami döntően a Covid19-vakcinák novemberi bejelentésével függött össze" - írja a KSH.

Kormányzati beavatkozások kellettek

A kereskedelem fellendülését és a kibocsátás növekedését 2020 második felében jelentős mértékben támogatták a különböző kormányzati beavatkozások, közülük kiemelendő az Egyesült Államokban bevezetett fiskális ösztönző intézkedések.

Ezek egyrészt növelték a háztartások jövedelmét, másrészt támogatták az összes termékre fordított kiadásokat.

Ezenkívül sok vállalkozás és háztartás alkalmazkodott a változó körülményekhez: a korlátozások ellenére a gazdasági tevékenységük fenntartása érdekében különböző innovatív módszereket dolgoztak ki, ezzel korlátozva a gazdasági visszaesés mértékét. 

Többen vettek ruhát, drágultak az üzemanyagok

A globális kereskedelem főbb termékei közül a ruházati termékek, valamint a telekommunikációs eszközök forgalmában növekedés tapasztalható. A járvány berobbanása nyomán 2020-ban a járművek euróban számított forgalmában 17 százalékos visszaesés történt, ami a többi termékhez képest a legnagyobb mértékű volt.

2020 áprilisa után azonban folyamatosan emelkedtek az üzemanyagárak, mivel a gazdasági növekedés felgyorsult, és az utazási korlátozások is enyhültek. A járvány egymást követő hullámai újabb áresést már nem okoztak, a nyersanyagárak emelkedésnek indultak.

Az év második felében az üzemanyagok 44, az élelmiszerek 10, a mezőgazdasági nyersanyagok 17 százalékkal drágultak 2020 júniusához mérten.

2020-ban az üzemanyagárak összességében 10 százalékkal mérséklődtek. Az élelmiszerek 4,6, a mezőgazdasági nyersanyagok 9 százalékkal drágultak 2019-hez képest.

A turizmus is beszakította a számokat

A kereskedelmi szolgáltatások exportbevételei 20 százalékkal csökkentek az előző évihez képest. A szolgáltatáskereskedelmet különösen a nemzetközi utazási korlátozások nehezítették, mivel megakadályozták a fizikai jelenlétet vagy személyes kapcsolatot igénylő szolgáltatások nyújtását.

Jelentős bizonytalanság övezi ugyanakkor a nemzetközi turizmus teljesítményét, ami 2020. augusztus közepe óta lényegében stagnál.

A kereskedelmi célú repülőjáratok napi száma a 2020 elejét jellemző 110 ezerről az első hullám legkritikusabb időszaka alatt 30 ezerre csökkent. A mélypontot követően 2020 augusztusára a járatok száma fokozatosan 65–70 ezer köré emelkedett, és megközelítőleg ezen a szinten stagnált az év hátralévő részében.

Még mindig Németország hazánk egyik legfontosabb partnere

2020-ban Magyarország termékbehozatalában is Németország áll az első helyen. A tőlük érkező import 2,1 milliárd euróval mérséklődött 2019-hez képest, és 24 milliárd eurót tett ki. Kína és a Koreai Köztársaság az egyedüli olyan partnerországok, ahonnan 2020-ban nőtt a termékbehozatalunk (1,3, illetve 0,7 milliárd euróval), míg a többi ország esetében csökkenő forgalmat bonyolítottunk le 2019-hez képest - derül ki a KSH jelentéséből.

Arról a Napi.hu is a napokban beszámolt, hogy a nyár végére már megfáradt a hazai külkereskedelem. Augusztusban a kivitel volumene 3,6 százalékkal kisebb, a behozatalé 6,9 százalékkal nagyobb lett az előző év azonos időszakához viszonyítva.
Az ázsiai országok térnyerése

A koronavírusnak az árukereskedelemre gyakorolt hatása régiónként eltérő volt - írja a KSH. A legtöbb régió esetében ugyanis mindkét irányban nagymértékben visszaesett a termék-külkereskedelmi forgalom. Ez alól az egyetlen kivétel Ázsia volt, ahol az export volumene kismértékben nőtt, az importé csökkent.

A termékek világkereskedelmében az elmúlt években egyértelműen az ázsiai országok térnyerése volt jellemző, aminek következtében Ázsia jelentős mértékben növelte termékpiaci részesedését. Mindez Európa és Észak-Amerika piacvesztésével járt együtt.

Dél-Amerika és Afrika nagy visszaestést könyvelhet el

A globális szolgáltatás-külkereskedelem 22 százalékkal mérséklődött a tavalyi év során, a külkereskedelmi forgalom szintjében a legnagyobb mértékű visszaesést Dél-Amerika és Afrika szenvedte el. 2017 óta valamennyi régió közül egyedül Észak-Amerika és Európa tartozik azon régiók közé, amelyek pozitív többlettel zártak.

Az elmúlt évtizedekben Európa, és Észak-Amerika uralta a szolgáltatások világpiacát. A tavalyi évben a globális szolgáltatásexport több mint 50 százaléka az európai kontinensről érkezett. A második legnagyobb szolgáltatáspiaci szereplő Ázsia volt, közel 30 százalékos részaránnyal.

A világgazdaság teljesítménye elmaradt az előző évihez képest

2020-ban a globális folyamatokat a világjárvány határozta meg. A világgazdaság teljesítménye 3,3 százalékkal elmaradt az előző évitől, ezzel tíz éven át tartó konjunktúra ért véget. A növekedés üteme már a pandémia előtt lelassult, a 2019. évi 2,8 százalékos bővülés a legkisebb volt a 2009-es recesszió óta. Ebben természetesen nemzetközi tényezők – elsősorban az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi feszültségek – is szerepet játszottak.

Az Európai Unióban pedig a járműgyártás – elsősorban a német autóipar – nehézségei és a Brexit körüli bizonytalanságok is visszafogták a gazdasági teljesítményt. A 2020. évi visszaesés nagyobb volt, mint 2009-ben a pénzügyi és gazdasági válság idején, amikor a recesszió alapvetően Amerika és Európa országait sújtotta. Ezúttal viszont a világgazdaság mindegyik nagy szereplőjét közvetlen és jelentős gazdasági károk érték.