Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Noha a háztartások jellemzően pesszimistábbnak mutatkoznak a vállalati szférához képest, a most tapasztalt hangulatkülönbség a két csoport között egészen rendkívüli - írja az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyi főigazgatóság által készíttetett fogyasztói és üzleti felmérésekre hivatkozva a G7. Hasonló helyzet 2006 nyarán fordult elő, amikor a Gyurcsány-kormány az adó és a rezsiköltségek emelkedését jelentette be (például a gáz ára átlagosan harminc százalékkal növekedett, az egyéni vállalkozókat érintő eva adókulcsa 15-ről 25 százalékra változott

Egyértelmű párhuzam persze nem vonható a két időszak között, hiszen idén már a rezsicsökkentés részbeni feladásának és a kata megszüntetésének bejelentése előtt is meredeken romlott a háztartások fogyasztói bizalma.

Sokk és fokozatos sokk

Az infláció következő évi alakulásával kapcsolatos szubjektív véleményeket mérő mutató is arról árulkodik: a 2006-os megszorítások bejelentése sokkszerűen érte a lakosságot), idén viszont meredeken, de fokozatosan nőt az erősödő inflációval számoló háztartások részesedése.

A vállalatvezetők és a lakosság által megfogalmazott gazdasági kilátások közötti különbségek fennállása egyáltalán nem szokatlan manapság, ahogy azt korábban bemutattuk, EU-szerte jellemző ez a tendencia. A háztartások rosszabbodó helyzete azonban a szűkülő fogyasztás révén átgyűrűzhet a vállalkozói szférába is, ha a cégek nem tudják már a megnövekedett költségeiket tovább hárítani a fogyasztókra.