Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Továbbra is kihívásokkal teli a nemzetközi légiközlekedés működési háttere a koronavírus-járvány utóhatásainak és az ukrajnai háború szülte bizonytalanság miatt - közölte a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA).

A globális légi áruszállítási kereslet például 11,2 százalékkal csökkent a 2021 áprilisi számokhoz képest, a kapacitás pedig 2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A legnagyobb kapacitáscsökkenést Ázsiában tapasztalta az IATA - írja a Sourcing Journal.

Az ukrajnai háború kirobbanása az Európa kiszolgálására használt teherszállítási kapacitások csökkenéséhez vezetett, mivel több oroszországi és ukrajnai székhelyű légitársaság kulcsfontosságú szereplő volt. Miközben Kínában a koronavírus-járvány miatt bevezetett zéró Covid-politika munkaerőhiányhoz és járattörlésekhez vezetett.

Az ukrajnai háború és a kínai Covid-19 zárlatok kombinációja felhajtotta az energiaköltségeket, fokozta az ellátási lánc zavarait és táplálta az inflációt. Mivel Kína enyhítette a korlátozásokat, van okunk némi optimizmusra

- mondta Willie Walsh, az IATA főigazgatója.

A portál az IATA adatai alapján azt írja, az ázsiai-csendes-óceáni légitársaságoknál áprilisban 15,8 százalékkal csökkent a légi áruforgalom volumene a 2021-es év azonos hónapjához képest, ami a leggyengébb teljesítményt jelenti az összes régió közül.

Az észak-amerikai fuvarozók 6,6 százalékos csökkenést regisztráltak a hónapban az előző évhez képest. Az Ázsia és Észak-Amerika közötti piacon jelentősen csökkent a kereslet, de más kulcsfontosságú útvonalak, például az Európa és Észak-Amerika közötti útvonalak továbbra is erősek maradtak: a kapacitás 5,2 százalékkal nőtt.

Az IATA adatai szerint az európai fuvarozók 14,4 százalékkal csökkentették a rakományforgalmat áprilisban, az Európán belüli piac pedig 24,6 százalékkal esett vissza, ami az ukrajnai háborúnak, a munkaerőhiánynak és a koronavírus omikron-variánsa miatt csökkenő ázsiai gyártási aktivitásnak tudható be. 

A közel-keleti fuvarozóknál áprilisban 11,9 százalékkal csökkent a rakomány volumene: Oroszország légterét elkerülték és az átirányított forgalomból származó jelentős előnyök nem realizálódtak, valószínűleg az Ázsiában továbbra is fennálló ellátási láncproblémák miatt. A kapacitás viszont így is 6 százalékkal nőtt 2021 áprilisához képest.

"A régió légitársaságai azonban optimisták, mivel új szolgáltatásokat és kapacitásokat vezettek be, és egyes esetekben további teherszállító repülőgépekbe is befektettek" - közölte az IATA.