Sok jel mutat arra, hogy a lengyel Szejm nem fogja megszavazni a reklámadót, amivel a kormány meg akarja sarcolni a sajtóorgánumokat azon a címen, hogy a kultúra más ágainak támogatására akar forrást teremteni. Sokak szerint valójában a külföldi médiatulajdonosokat akarják kiszorítani a lengyel piacról. Csehországban ilyen eszközre nem lenne szükség, ugyanis az ottani milliárdosok kihasználva a sajtó pénzügyi problémáit felvásárolták a médiát - derül ki a Business Indsider Polska háttéranyagából.

Andrej Babis miniszterelnök, aki egyben az egyik leggazdagabb cseh, már egy évtizeddel ezelőtt beágyazta magát a médiába, ami segítette politikai karrierjét. Babis 2011-ben megalapította Agrofert nevű konszernjének médiaágazatát, amely kezdetben csak helyi hetilapokat adott ki, majd 2013-ban megszerezte a legnagyobb cseh médiacsoportot, a Mafrát. Ez támogatta pártját, az ANO-t, ami kisvártatva bejutott a parlamentbe és a kormánykoalíció második legnagyobb ereje lett. Babisé a legnépszerűbb prágai napilap, az ingyenes Metro. Ezt kiegészítette a legnagyobb rádióállomás megszerzésével.

Eközben az elmúlt néhány év alatt Csehországban kiszorult a külföldi tőke a médiából, a helyét  hazai milliárdosok vették át. Ez jelentősen megerősítette a leggazdagabb csehek pozícióját, akik egyre nagyobb befolyással akartak bírni a politikára és a társadalmi-gazdasági életre az országban. Fényes példa erre egy kiszivárgott hangfelvétel, amelyen Babis a tulajdonában lévő sajtóorgánumok szerkesztőinek arról beszél, hogy terhelő anyagokat kellene megjelentetniük politikai ellenfeleiről a választások előtt.

Mindez persze nem marad hatás nélkül az egész szektor függetlenségére Csehországban. A média szabadsága tekintetében a Riporterek határok nélkül civil szervezet listáján a csehek az 5. helyről 2019-2020-ra a 40..re zuhantak pár év alatt. Ennek dacára az új, független újságírói kezdeményezések erősek, és sokféle fogyasztani való tartalmat kínálnak a közönségüknek.