A közös közleményben - amelyet a hvg.hu szúrt ki - az osztrák főszerkesztők arra hívják fel a figyelmet, hogy a politika és az újságírás közötti hatávonal elmosása a demokrácia alapjait veszélyezteti, de mivel ez az evidencia az utóbbi időben megkérdőjeleződött, ezért kötelességüknek érzik, hogy erre emlékeztessenek.

A főszerkesztők a Strache-botrányt kirobbantó "Ibiza-videóra" hivatkozva azt írják, hogy abban több olyan kijelentés is elhangzik, amely veszélyezteti a demokráciát, de a készítők utáni kutatás miatt ezek kezdenek feledésbe merülni. Ezért emlékeztetnek rá, hogy mi hangzott el a felvételen:

QP | Quality Placement

 

  • Heniz-Christian Strache alkancellár, az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) elnöke a videón világosan kimondja, hogy pártja a hatóságok megkerülésével kapott külföldi pénzadományokat,
  • elmagyarázza, hogy a pártja segítene az adományozóknak jól fizető állami megbízásokhoz jutni,
  • és beszél arról a tervéről is, hogy egy orosz befektető segítségével szerezne meg egy nagy lapot, hogy a kellemetlenkedő újságírókat eltávolítsa.

 

A főszerkesztők szerint nem csak a Szabadságpárt álmodik arról Ausztriában, hogy megszerezze a médiát, a hatalmon lévők és az oda igyekvők ugyanis mind keresik a módját annak, hogy hogyan kontrollálhatnák az őket ellenőrző médiát. Az viszont, hogy ez hova vezet, az Magyarországon jól megfigyelhető, abban az országban, amelyre a volt szabadságpárti vezető a videóban nyíltan hivatkozik is, mint példára - emelik ki a főszerkesztők.

Egy liberális demorkáciában a független média nem egy párt vagy egy érdekcsoport eszköze a hatalommegszerzéshez és -megtartáshoz, és nem az olvasók manipulálására szolgál, ugyanis minden hiányossága ellenére a média egy fontos ellenpontja a politikának, "negyedik hatalmi ágként" feltárhatja a visszaéléseket - hangsúlyozzák.

A nyilatkozatot az APA hírügynökség, a Kronenzeitung, a Niederösterreichische Nachrichten, a News, a Wiener Zeitung, az Oberösterreichisches Volksblatt, a Falter, a Der Standard, az Oberösterreichische Nachrichten, a Die Furche, a Die Presse, a Kleine Zeitung, a Salzburger Nachrichten, a Profil, a Vorarlberger Nachrichten, a Kurier, a Tiroler Tageszeitung, és a Trend főszerkesztője is aláírta.