Romániában 9,7 százalékkal nőtt 2020-ban az általános fogyasztási javak (élelmiszer, ital, kozmetikumok, mosó- és tisztítószerek) piaca - idézte a Maszol a Nielsen tanulmányát.

A vendéglátóiparra vonatkozó, elhúzódó korlátozások és az utazási megkötések miatt a fogyasztás súlypontja a lakásba helyeződött át. A Nielsen kiskereskedelmi auditja szerint a forgalom körülbelül 10 százalékkal nőtt az előző évhez képest, ami nagyobb, mint az európai átlag.

Ez nem jelenti azt, hogy csaknem 10 százalékkal több terméket vásároltak az emberek, ebben az értékben ugyanis benne van az áremelkedések inflációs hatása is. A legnagyobb arányban, 13,3 százalékkal, a szeszes italokra kiadott összeg nőtt. A valós alkoholfogyasztás ennél lényegesen kisebb mértékben emelkedett, mivel a vendéglátóipar sokkal kevesebb italt adott el, mint 2019-ben. A második legnagyobb arányú, 10 százalékos növekedés az élelmiszereknél következett be. Ennek fényében nem meglepő, hogy a túlsúlyosak száma megnőtt a járvány kezdete óta.

Kozmetikumokra, mosó- és tisztítószerekre 5,7 százalékkal költöttek többet tavaly, mint egy évvel korábban. A kozmetikumokon belül ugyanakkor van olyan kategória, amely számára katasztrofális év volt 2019: a sminktermékek piaca 30 százalékkal zsugorodott, ami a társasági élet korlátozásának következménye.