Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Mastercard tizenkilenc európai országban kétezer embert kérdezett arról, hogy milyen változásokat tapasztaltak az otthoni gasztronómia területén. A kutatás szerint egy átlagos magyar felnőtt jelenleg 40 százalékkal több időt, heti 20 órát tölt el a konyhában. A megnövekedett főzési kedv együtt jár azzal is, hogy szeretnek az emberek új dolgokat tanulni és alkalmazni a főzés során.

A magyarok döntő többsége (60 százalék) állítja, hogy sokat tanult a konyhai fortélyokról az elmúlt egy évben, és kifejezetten nyitott új receptek kipróbálására. Közel ugyanennyien állítják, hogy az utóbbi időszakban nagyobb figyelmet fordítanak az egészséges táplálkozásra.

Tévéből és az internetről jönnek a receptek

Talán a szakácskönyvek ideje lejárt? A válaszadók 54 százaléka arról számol be, hogy elsősorban televíziós főzőműsorok, internetes blogok, közösségi média, valamint különböző streaming szolgáltatások segítségével fejlesztette főzőtudását. Bár nagy a nyitottság az új receptek és ételek felé, a legnépszerűbb hazai étel mégis a régi kedvencnek számító gulyás-palacsinta kombó - mutatta ki a Mastercard kutatása.

Másik fontos változás, hogy a lezárások következtében többször eszik együtt a család. A megkérdezett magyarok többsége (60 százalék) szerint ezek a közös étkezések újra összehozták a családot. Nem csoda, hogy a többség (82 százalék) szívesen megtartaná a rendszeres közös étkezés szokását.

"Gyertek át, főzünk valamit!" - ez a mondat egyre kevesebbszer hangzott el az elmúlt évtizedben, ahogy a személyes meghívások száma egész Európában csökkent. Azonban úgy tűnik, hogy az elmúlt egy évben itt is változás van - derül ki a kutatásból. Amikor ezt a szabályok engedték, a felmérésben résztvevők fele (46 százaléka) meghívta családját, barátait vendégségbe, és sokan (17 százalék) virtuális vacsorát rendeztek. Hasonlóan a szűk családi közös étkezésekhez, a magyarok bő kétharmada (74 százalék) szeretné megtartani a vacsorameghívást, mint közösségi élményt a korlátozások feloldása után is.

Talán nem meglepő, hogy változás van az élelmiszervásárlási szokásokban is. Magyarországon kicsit kevésbé népszerű az online bevásárlás, mint az EU többi országában - talán a lazább nyitvatartási szabályok miatt. A magyarok negyede próbálta ki az online bevásárlást a lezárások alatt, míg az EU átlag ennél valamivel magasabb volt (30 százalék) a Mastercard kutatása szerint.

Franciaország - Crêpes (palacsintaféleség)
Olaszország - Spaghetti alla Carbonara
Németország - Rindsrouladen - Szalonna, hagyma és gyakran savanyúság köré tekert marhahús. vörös káposztával
Spanyolország - Tortilla
Lengyelország - Nale¶niki - Lengyel palacsintaféle, készítik vékony és vastag tésztájú változatát is.
Oroszország - Kotleti - Sült húspástétom.
Ukrajna - Borscs
Törökország - Köfte (húspogácsa)
Magyarország - Palacsinta
Románia - Mãmãligã - Puliszka
Hollandia - Stamppot - Tört burgonya, amit valamilyen más, főtt zöldséggel vagy savanyú káposztával kevernek össze.
Portugália - Bacalhau a bras - Sós szárított tőkehal vékonyra vágott, tojásos sült krumplival.
Svédország - Húsgolyó
Belgium - Frieten - Sültkrumpli, amit Belgiumban először alacsonyabb, majd magasabb hőmérsékletű olajban sütnek ki, sokszor a két sütéskor eltérő típusú olajat használva.
Csehország - Gulá¹ - A magyar gulyás cseh megfelelője, többféle fűszerezéssel és körettel, a leggyakrabban marha lábszárból készítik.
Ausztria - Bécsi szelet
Szlovákia - Kapustnica - Káposztaleves