Néma csend veszi körül az első és egyetlen közép-európai önkormányzati polgári légtársaság, az Air Oradea állapotát április elején - írja a Maszol. Az első Bukarestbe közlekedő járatoknak márciusban kellett volna felszállniuk a váradi reptérről, legalábbis ezt ígérte Ilie Bolojan, a Bihar megyei önkormányzat elnöke és Florin Birta nagyváradi polgármester tavaly ősszel.

A 15 millió lej (1,125 milliárd forint) alaptőkével létrehozott légitársaságnak a nagyváradi önkormányzat a többségi tulajdonosa 60 százalékkal, a megyének 40 százalékos részesedése van. Ahhoz képest, hogy Ilie Bolojan „munkanapokon minimum három”, hétvégén pedig napi két járatot ígért márciustól a Pece-parti Párizs és Bukarest között, tavaly szeptember óta semmit sem lehet hallani az önkormányzati légiforgalmi vállalatról.

A megyeszékhely részéről Mihai Jurcă városmenedzser, az Air Oradea felelőse a Maszol érdeklődésére azt válaszolta: 2022 márciusa „az akkori információk és környezet alapján megállapított határidő volt”. Jurcă hasonlóan semmitmondó válaszokat adott a repülőgépek beszerzésére, a személyzet alkalmazására és a külföldi úti célok kijelölésére vonatkozó kérdésekre is: „ebben a pillanatban készítjük elő a műveletet”, „hivatalosan be fogjuk jelenteni ezt a folyamatot”.

Mindezek alapján úgy tűnik, lényegesen nehezebb egy légitársaságot működtetni, mint nagy dérrel-dúrral nyilatkozni róla, ahogy azt megálmodója, Ilie Bolojan tette. Tény ugyanakkor, hogy bár járműparkja, alkalmazottai és menetrendje nincsenek, igazgatója van. Mégpedig Gheorghe Răcaru személyében, aki korábban az első hazai fapados légitársaságnál, a Blue Airnél töltött be vezető funkciót.

Az Air Oradea létrehozása kezdettől fogva felettébb rizikós vállalkozásnak tűnt, s nemcsak a fehér hollónak számító üzleti modell, a polgári légi forgalom terén való önkormányzati szerepvállalás miatt, hanem mert a nagyváradi reptér nem túl vonzó célpont. Ennek az oka az, hogy Nagyvárad körül három bejáratott, forgalmas nemzetközi légikikötő van: Kolozsváron, Debrecenben és Temesváron.

Bár a személyszállítás tekintetében a váradi reptér nem túl sikeres, lehet, hogy az lesz a teherforgalom terén. A repülőtéren teherforgalmi terminált épít a legnagyobb közép-európai logisztikai- és ipari ingatlanfejlesztő, a CTP.