A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

Az olyan híres hotelek, mint a Sacher, a Bristol és az Imperial már az Osztrák−Magyar Monarchia idején is fogadták a vendégeket, a Kohlmarkton, a luxusbutikokat kínáló bevásárlóutcán eddig is egymásba értek a nemzetközi és a helyi prémium márkák boltjai. A nemrégiben elkészült, Arany negyedre keresztelt városrész azonban új szintre emeli a luxus kínálatát. A Louis Vuitton háromemeletes áruházzal várja a vásárlókat, már felsorakozott mellé a Roberto Cavalli és a Mulberry és hamarosan nyit az első ausztriai Yves Saint Laurent-áruház is. Az elmúlt kilenc hónapban adott át új szállodát Bécsben a Ritz Carlton és a Kempinski, a Four Seasons, a Park Hyatt és egy további hotelvilágmárka jövőre követi ezeket.

A vásárlók élén a dúsgazdag orosz, ázsiai és arab turisták állnak. A bécsi városközpontban a Chanel- vagy Gucci-bevásárlótáskával közlekedők többsége ázsiai vagy arab család. A kínai turisták átlag napi 623 eurót szórnak el az osztrák fővárosban a Vienna Tourist Board adatai szerint (ezzel azonban csak a másodikok a thaiföldiek után). Nem hiányzik a helyi vásárlóerő sem: a liechtensteini Valluga befektetési cég szerint 77 600 milliomos él Ausztriában, közülük sokan díjazzák, hogy nem kell mondjuk Milánóba utazniuk egy alapos luxusbevásárlás kedvéért.

Ismerve Bécs múltját, a kérdés inkább az, miért csak mostanában kapcsolódott be intenzívebben az édes életet élők kiszolgálásába. Az osztrák főváros alvó szépség volt évtizedeken át, csak az elmúlt tíz-húsz évben a volt szovjet tagállamokból és Ázsiából érkező turisták ébresztették fel Csipkerózsika-álmából − magyarázta a helyzetet az AFP-nek Paul Dutschmann, az új Kempinski-szálloda marketingfőnöke. Értékelését alátámasztja, hogy Bécs tavaly kétszer annyi ötcsillagos szobát igénybe vevő vendéget fogadott, mint 2002-ben. A Szaúd-Arábiából érkező utazók 63 százalékkal, a kínaiak 40 százalékkal, a brazilok 39 százalékkal töltöttek el több vendégéjszakát 2012-ben, mint 2011-ben.