Az Új Szó című szlovákiai magyar napilap keddi kiadásában ismertetett, február első felében készített adatgyűjtés szerint a megkérdezett vállalkozók 80 százaléka azt válaszolta, negatívan érinti a válság. 2008 októberében még csupán 58 százalékuk mondta ezt. "Három hónap leforgása alatt 12 százalékról 4 százalékra olvadt azok aránya, akik úgy vélik, őket nem suhintja meg a válság szele" - olvasható a PAS jelentésében. A vállalkozók 58 százaléka szerint a válság eddigi legkedvezőtlenebb hatása a megrendelések visszaesésében mutatkozik meg, 41 százalék pedig azt emelte ki, hogy máris tovább romlott a fizetési morál. Tehát ha rendelnek is árut, a pénzhiány miatt alapos késéssel vagy egyáltalán nem fizetnek érte. Míg októberben csupán a cégek 22 százaléka mérlegelte az elbocsátások lehetőségét, addig februárra ez a mutató már 30 százalékra ugrott. "Hitelszűkében viszont még nem szenved a versenyszféra, mindössze a válaszadók 12 százaléka panaszkodott a megnehezült hitelezés miatt" – mondta Róbert Kicina, a PAS ügyvezető igazgatója. A fuvarozásban is óriási visszaesés tapasztalható. A fuvarozó vállalatokat tömörítő egyesület, a CESMAD szerint október óta 30 százalékkal esett vissza a megrendelések száma. Számos vállalat kénytelen megszabadulni a hitelre vásárolt teherjárműveitől. Információink szerint vannak már olyan parkolók, ahol százával állnak a törlesztő részletek elmaradása miatt lefoglalt tehergépjárművek - mutat rá az újság. "Október óta érzik a fuvarozók a visszaesést, és egyre intenzívebb ez a hatás. Ez a szlovákiai és a Szlovákiában jelen lévő külföldi befektetők csökkentett termelése miatt alakult így" – nyilatkozta a lapnak Pavol Reich, a CESMAD főtitkára. A Szlovákiába irányuló importra is rányomta a bélyegét a válság. A több mint 1300 fuvarozó vállalatot – az összes szlovákiai fuvarozó mintegy fele – tömörítő egyesületnek már több cég jelezte, hogy befejezi tevékenységét. Több vállalat időlegesen kivonta a feleslegessé vált járműveit a nyilvántartásból – így próbálnak spórolni az adókon és a biztosításokon. Reich szerint nem lehet meghatározni, hogy a kisebb vagy a nagyobb vállalatok vannak-e nagyobb veszélyben. A legnagyobb kiesést a három szlovákiai autógyár termelésének visszafogása okozta, amelyekbe eddig számos alkatrészt szállítottak külföldről és több szlovákiai vállalatból is. A vasúti teherfuvarozó cég, a Cargo szintén megrendeléshiánnyal küzd - mutat rá az Új Szó.