Jól járna Románia a globális minimumadó bevezetésével, mivel a multinacionális vállalatok hazai leányvállalatai százalékosan jóval kevesebb profitot könyvelnek el, mint az anyacégek - írja a Maszol a Ziarul Financiar gazdasági lap alapján. A globális minimumadó azt feltételezné, hogy a multiknak a nyereségük minimum 15 százalékát kellene befizetniük társasági adó formájában abban az országban, ahol megtermelték a profitot.

A gazdasági lap sajtómunkásai 15 multinacionális vállalat gazdálkodási adatait hasonlították össze, s több nagyságrendű eltéréseket is talált a globális és a helyi nyereségesség tekintetében. A világ egyik legnagyobb, általános fogyasztási javakat gyártó cége, a Procter&Gamble profitrátája Romániában 1,7 százalékos volt 2020-ban, míg globálisan ennek a tizenegyszerese, 18,5 százalék. A magyarázat: máshol könyvelték el a Romániában elért nyereséget.

Szinte minden vállalatra igaz

Egyértelműen hasonló trükkökkel operál az Unilever, a PepsiCo és a Mondelez. Ez a három nagyvállalat nyereségessége Románibaán mindössze 1,2, 0,5, illetve 0,8 százalék, míg globálisan 12, 10, illetve 13,5 százalék. Naivitás volna azt hinni, hogy ugyanazon üzleti modell alapján Romániában huszadannyira nyereséges dolog cukrozott üdítőitalokat gyártani és forgalmazni, mint a világ más országaiban.

A Coca-Cola, a L`Oreal, a Colgate-Palmolive, a Danone, a Nestle, a Beiersdorf és a Reckitt Benkiser is lényegesen kevésbé nyereséges Romániában, mint globális szinten. A vizsgált multik között csak három olyan van - Heineken, Asahi, Lactalis, Friesland Campina - , amelyek több profitot érnek el Romániában, mint nemzetközi szinten.