A befektetőket a héten valószínűleg az autópiac állapotáról napvilágot látó adatok érdeklik majd a legjobban a Wall Street-en. Az autópiaci számoknak külön jelentőséget adhat, hogy a nemrég Steve Eisman, a Bloombergnek adott interjújában komoly aggodalmának adott hangot a rosszabb minőségű autóhitelekkel kapcsolatban. Eisman az a szakértő, akiről A nagy dobás, eredeti címén a The Big Short című film főhősét mintázták. A jelzálogpiaci válság kirobbanására időben spekulálni kezdő befektető szerint egyébként a bankok könyveiben szereplő hitelek minősége jelenleg nagyon jónak tekinthető az autóhitelek kivételével.

A nagy részvénypiaci áremelkedés közepette a piacnak ez a szegmense meglehetősen gyenge teljesítményt nyújtott eddig az idén. A szakértők előrejelzései szerint márciusban 17 millió új autót értékesíthettek az Egyesült Államokban. Ez jónak tekinthető, ugyanakkor elmaradhat a tavaly év végi 12 éves rekordnak számító 18,4 millió járműtől.

Ez az adat ugyanakkor, ha a 12 hónapos átlagot nézzük, már csökkenő tendenciát mutathat, ami arra utalhat, hogy az eladások már korábban tetőztek, és az autóárak esés előtt állnak. Ennek pedig nem csak az autógyártókra és -kereskedőkre lehetnek kellemetlen hatásai.

A Morgan Stanley pénteki elemzése szerint például 2021-ig a használtautó-árak 25-50 százalékkal is eshetnek Amerikában, miközben idén már az újautó-értékesítések és a lízingből kifutó autók száma is rekordot dönthet.

Brad Lammensdorf, az AdvisorShares Ranger Equity Bear ETF menedzsere szerint használtautó-lavina ömölhet a piacra. A nagy készletek oda vezettek, hogy a hitelezési standardok nagyon fellazultak, s az emberek nyakig ülnek az autóvásárlási hitelekben. Ennek egyenes következménye lesz, hogy a nem fizető hitelek aránya meredeken emelkedni fog - tette hozzá.

A piac érzi ezt, a széles S&P 1500-as index autókereskedőket tömörítő alindexe 6,5 százalékot esett az év eleje óta, miközben a piac egésze szépen emelkedett. Eközben egy adat szerint az átlagos idő, ameddig egy autó raktáron áll, mielőtt vevőre találna, 70 napra emelkedett március közepén - ez a legmagasabb érték 2009 júliusa óta.

Az autópiac ugyan fontos része az amerikai gazdaságnak, azonban jelentősége korántsem akkora, mint az ingatlanpiacé volt a 2008-as összeomlás előtt.

Azonban ha figyelembe vesszük az autóipart érintő hatásait, s a teljes ellátási láncot, akkor az autópiac megtorpanásának komoly tovagyűrűző hatásai lehetnek. Ha valóban bekövetkezne egy komolyabb megugrás az autófinanszírozáson belül a rossz hitelek arányában, akkor az visszahatna az amerikai fogyasztásra is. Márpedig az amerikai gazdasági növekedés kétharmada függ a belső kereslettől - hívják fel a figyelmet.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!