A brit Jaguar Land Rover (JLR) hivatalosan semmit sem árul el arról, milyen következményei lehetnek annak, ha Nagy-Britannia a csütörtöki népszavazás nyomán kilépne az Európai Unióból. Így az sem derül ki, hogy feladnák-e a Nyitra mellé tervezett üzemük felépítését. A gyárat a tervek szerint 2018-ban kezdik el építeni - jelentette a Slovak Spectator hírportál.

Nem lenne jó

A JLP szóvivője szerint a vállalat támogatja, hogy a szigetország tagja maradjon a megreformált EU-nak. Az esetleges Brexit hatással lenne a cég bevételeire, kiadásaira és tudásbázisára is. Az Automotive News Europe portál egy kiszivárogtatott dokumentumra hivatkozva azt írta, hogy az autógyártó becslése szerint az éves profit maximum egymillió fonttal (1,47 millió dollárt) csökkenne az évtized végére a Brexit miatt.

A kérdés az, hogy Nagy-Britannia ebben az esetben egyedi megállapodás alapján hozzáférne-e a közös európai piachoz vagy a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) keretein belül kötné üzleteit EU-s partnereivel. Az előbbi veszteség a WTO-s forgatókönyv teljesülése esetén következne be az exportot terhelő tízszázalékos, illetve az alkatrészek importjára rakódó négyszázalékos vám miatt.

Megakadna

A JLR, amely az indiai Tata tulajdonában van, 1,16 milliárd font profitot ért el 2015-2016-os üzleti évében. Az üzemeiben készült 520 ezer autó negyedét 2015-ben Európában értékesítette. A cég állította elő a Nagy-Britanniában készült 1,6 millió autó egyharmadát. Az elemzés szerint a feltámadóban lévő brit autóiparnak, amely a jelenlegi trend alapján 2020-ra kétmillió autót gyárthat, súlyos kárt okozna a kilépés.

Még jó is lehet

Visszatérve Szlovákiára: a JLR decemberben írt alá egymilliárd fontos megállapodást a Pozsonnyal egy évi 300 ezer autót gyártó üzem felépítéséről. Ettől beruházástól egyebek mellett azt remélik, hogy megóvja a céget a font árfolyamának kilengéseitől. Így aztán a Brexit esetén kulcsszerepet játszhat az autógyártó európai expanziójában.

Ugyanakkor - ahogy a Slovak Spectator cikkéből kiderül - a beruházási szerződés tartalmaz néhány olyan feltételt, amelyek teljesülése esetén ugrik az üzlet. Az egyik ilyen kimondja, hogy a cég elállhat a beruházástól, ha font jelentősen gyengül az euróval szemben és ez legalább hat hónapig kitart. További válóok, ha Szlovákia kilép az eurózónából vagy az Európai Unióból.

Tudták, mi jön

A szakértők egyetértenek abban, hogy a Brexitet a font jelentős gyengülése követheti. Kérdés, hogy erre gondoltak-e a Jaguarnál a szlovákiai szerződés megkötésekor, illetve hogy milyen tartós lenne az értékvesztés. A JLR azután döntött az unió területén belüli beruházás mellett, miután a londoni parlamenten átment a függetlenségi referendum kiírásáról szóló törvény.