A német állami napenergia intézet (Fraunhofer ISE) tesztelni kezdte az autópályákon a napelemes árnyékoló rendszereket. A hírt elsőként közlő PV Magazine szerint a kutatókat egyelőre nem a méret, a teljesítmény vagy a tartósság érdekli a leginkább, hanem az, hogy mivel jár, ha a paneleket az autópályák fölé telepítik.

A Fraunhofer ISE és az Osztrák Műszaki és Technológia Intézet (Austrian Institute of Technology, AiT) demója, amit idén ősszel telepítenek majd ki az egyelőre meg nem nevezett autópályaszakaszra, valójában egyetlen darab 10 x 17 méteres napelemtábla, mely 5 és fél méter magasságban ível át az autók által használt sávok felett. A beton lábakon álló és acélszerkezetes konzolokra tett áramtermelő egységet ősztől egy éven át vizslatják majd, leginkább arra keresve a választ, hogy a Németország-Ausztria-Svájc közös határterületeken megoldható lenne-e ilyen (vagy nagyobb) egységekkel a pihenőhelyek önálló, megújuló energiatermeléssel való kiszolgálása.

QP | Quality Placement

De a projekt eredendően nem energetikai, hanem egy, az útépítéssel kapcsolatos közös kutatás része, ami az autópályákban rejlő lehetőségeket keresi. "Az a gondolat, hogy egy már megépített területet kiaknázzunk, továbbá olyan villamos energiát állítsunk elő, amelyet az alább közlekedő járművek használhatnak fel, számunkra különösen érdekesnek és indokoltnak tűnik" - magyarázta a magazinnak Steffen Bilger, a Német Szövetségi Közlekedési Minisztérium államtitkára.

A különleges műszaki kihívások miatt (mint amilyen az ütközésnek ellenálló tartószerkezet megépítése) a rendszerrel eleve úgy számolnak, hogy az drágább lesz kiépíteni, mintha a paneleket a földön, háztetőkön vagy akár az autópálya zajvédő falába installálnák, de a Fraunhofer szakemberei szerint nem is arról van szó, hogy az autópályákat nagy felületen be akarnák napelemtáblázni. Sokkal inkább arra kíváncsiak, hogy a speciális és helyileg korlátozott alkalmazási területeken (mint amilyen például a nem áramhálózatra kapcsolt autós pihenőké), az ilyen áthidalós megoldással jobb megoldás érhető-e el az eddigieknél.

Az autópályák áramtermelő rendszerrel “befedésének” ötlete tavaly ősszel került be a hírekbe. Akkor azt írtuk, hogy korábban a napelem panelek úttestbe ágyazásával kapcsolatos kísérletek voltak a leginkább biztatóak, de a dél-németországi autópályákra tervezett 20-40 méteres “tetővel szerelt” pályaszakaszok lehet, hogy felülírják az elképzeléseket. Vagy: legalább kiderül általa, hogy az egésznek valóban van-e bármi értelme.