A német TÜV Rheinland 14 hónapos kutatási projektet indított annak, hogy megvizsgálja, hogyan lehetne a napelemes technológiát hasznosítani a vasúti infrastruktúrán. A munkára a megbízást a  Német Szövetségi Vasúti Hatóság Német Vasúti Közlekedési Kutatóközpontja (DZSF) adta - írta meg a német PV Magazine azzal a kommenttel, hogy egyik fél sem biztos abban, hogy mi lesz az eredmény.

Az. hogy a vasúti pályák mentén lehetőség van úgy napelemes rendszerek telepítésére, hogy annak termelését  közvetlenül bekössék a vasúti áramhálózatba, nem ismeretlen. Kelet-Németországban az Enerparc építette meg az első ilyen napelemes erőművet - a Schleswig-Holsteinben található Wasbek közelében épített az Enerparc egy 42 MW-os napelemparkot, amely egy különleges transzformáló állomáson keresztül a Deutsche Bahn  16,7 Hz-es hálózata számára termel áramot - ám a speciális kritériumok miatt nem egyértelmű, hogy a projekt sikeresnek tekinthető-e egyáltalán.

A DZSF éppen ezért bízta meg a TÜV Rheinlandot, hogy vizsgálja meg az összes szóba jöhető lehetőséget a napelemek és a vasúti infrastruktúra vonatkozásában.  A fotovoltaikus rendszerek vasútba építésének ugyanis többféle lehetőség kínálkozik, meg kell vizsgálni, hogy a sínágyba és a zajvédő falakra szerelt panelekből mit lehet kihozni. Az igazi kihívást azonban az jelenti - magyarázta Jürgen van der Weem, a TÜV Rheinland vasúttechnológiai szakértője, hogy miként lehet hatékonyan, közvetlenül betáplálni a megtermelt energiát az egyfázisú, 15 kilovoltos (kV) vasúti hálózatba.

A TÜV-nél három kutatási irányt jelöltek ki: 

  • meg kell vizsgálni az ilyen projektekben rejlő piaci potenciált, vagyis fel kell mérni az összes műszaki szempontot és elemezni kell a már meglévő projekteket.
  • meg kell határozni a németországi vasúti infrastruktúrában azokat a területeket, amelyek ilyen célra használhatók lehetnek, és kell egy minél pontosabb számítássor is a lehetséges betáplálási teljesítmény- és energiahozamokról. 
  • meg kell állapítani a vasúti vontatási hálózathoz kapcsolódó napelemes rendszerek számára kötelező fő követelményeket - vagyis: meg kell tudni, hogy a jelenlegi vasúti szabályozásban hol vannak a felszámolandó akadályok, és  hogyan illeszthetők össze a rendszerek.

A TÜV-nél úgy látják, hogy a kutatás végére megfelelő ajánlásokat is ki tudnak majd dolgozni a szűk szabályozási keresztmetszetek felszámolására.