Jen Li, a kínai Niu Technologies vezérigazgatója úgy véli, hogy a jövő városi közlekedési eszköze nem az önvezető elektromos autó, hanem az elektromos roller - derül ki a CNBC tudósításából. Ez nem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy a vállalat okos elektromos rollereket gyárt, amelyek - szemben ezek eddig elterjedt változataival, amelyeken állnak az utazók - ülést is tartalmaznak a kényelmesebb közlekedés érdekében. A környezetbarát közlekedés lehetőségeit kereső városoknak az ilyen járművek elterjedése kínálhat viszonylag gyors és olcsó megoldást.

Li azzal érvel, hogy a legtöbb városban az autók mozgási sebessége átlag 15 kilométer/órára lassult, miközben a csúcsforgalmak idején a tömegközlekedési eszközökön heringekként préselődnek össze az emberek. További fontos szempont, hogy a városi közlekedési szokásokról rendelkezésre álló adatok szerint az emberek jellemzően egyedül utaznak. Mindezekből következően szerinte nem az autó a legjobb közlekedési eszköz, amit igénybe vehetnek.

Jelentenek a rollerek

A technológiai cégeket listázó amerikai Nasdaq tőzsdén is jegyzett vállalat lítium-ion akkumulátorokat használó járműveket gyárt, amelyek egy alkalmazás segítségével valós időben szolgáltatnak adatokat a távolból a helyükről, állapotukról, felhasználásuk történetéről, áramfogyasztásukról. Az ülésnek köszönhetően ezek a járművek hasonlítanak az olasz Piaggio cég legendás Vespa mopedjére, amely tömegesen elterjedtté tette a robogókat a fél világon.

Li elmondása szerint a jelentő okos rollerektől eddig beszerzett információk alapján a városlakók naponta nagyjából tíz kilométert mozognak, amihez egyértelműen jobb közlekedési eszköz az üléses villanyroller, mint az autó. A Niu 2019. március végéig több mint 710 ezer elektromos rollert értékesített a világon. Ezekkel nagyjából hárommilliárd kilométert tettek meg a használóik, így a jelentő rollereknek köszönhetően a cég 85 terabájt adatot gereblyézett össze arról, hogyan rolleroznak az emberek, beleértve ebbe az akkutöltést is.

Ha máshol nem, Kínában biztosan megalapozott lehet a cégvezető bizalma a Niu termékeiben. Az International Energy Agency (IEA) tanácsadó cég friss jelentése szerint a világon 260 millió elektromos meghajtású kétkerekű jármű rótta az utakat 2018 végén, túlnyomó részük Kínában. A jelentés szerint az évi több tíz milliós eladásnak köszönhetően Kína több százszor nagyobb piaca ezeknek a járműveknek, mint bármely más ország a világon.

Beelőzik az okos autókat

A villanyrollerekben és -kerékpárokban látja a jövő városi közlekedési eszközét Tim Bradshaw, a Financial Times publicistája is, egyszerűen azért, mert úgy véli, sokkal gyorsabban elterjedhetnek, mint az önvezető autók, amelyek a szakértők szerint a jövőben meghódíthatják a városok útjait. Miközben az autonóm autókkal még csak többé-kevésbé ígéretes kísérletek folynak, az elektromos meghajtású kétkerekű járművek az elmúlt két évben elözönlötték a nagyvárosok utcáit az egész világon.

A dokkoló nélküli változatokról beszélünk, amelyeket mobiltelefonos alkalmazásokkal lehet bérelni és bárhol letenni. A biztonságosságuk még kérdéses és a közlekedésüket is szabályozni kell, mert a járdákon nem igazán férnek meg a gyalogosokkal, továbbá vannak gondok a rongálással és a túl gyors elhasználódással, így a rollerbérlést kínáló cégek lehet, hogy soha nem hoznak profitot.

Ugyanakkor a tél vége után mind az elektromos rollerek vásárlása, mint a bérlésük robbanásszerűen felgyorsult. És a használatukkal kapcsolatos adatok szaporodása nyomán az önkormányzatok megkezdték a közlekedési rendszereik hozzáigazítását az új járművekhez. Még London legkonzervatívabb részein is megjelentek parkolóhelyek a dokkolót nem igénylő járműveknek.

Összességében az FT cikkírója szerint egy a Szilícium-völgy újításainak elvére alapuló - Tanulj és cselekedj! - fejlődést látunk. Egy évtizedbe telhet, mire a fejlesztők kiderítik, hogy az autonóm autók alkalmasak-e a zsúfolt nagyvárosi használatra, ám addigra az e-rollerek és az e-bringák részévé válnak a mindennapi városi életnek.