Van egy korosztály, amelyik az utolsó középiskolai év végét, az érettségit és az egyetemi tanulmányai első évét is járványidőszakban tapasztalta meg. Olyan egyetemisták, akik még nem ültek előadóteremben, és csak a képernyőről ismerik oktatóikat, csoporttársaikat. A Maszol a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetem néhány gólyáját kérdezte arról, hogyan barátkoztak meg ezzel a helyzettel.

Többségüknek nem voltak anyagi vagy technikai akadályai az online oktatásnak. Akadnak azonban olyanok is, akiknek nehézséget okozott különböző szoftverek letöltése, amelyek egyébként a jelenléti oktatásban elérhetőek volnának az egyetem számítógépein. A legtöbben a Zoom és a Microsoft Teams platformban bíznak, de ezek használata sem mindig gördülékeny. Az első évesek panaszai szerint néha internetproblémák jelentkeznek, máskor frissíteni kell az alkalmazást.

QP | Quality Placement

Az online oktatásnak megkérdezetteink szerint vannak kimondott pozitívumai. Ezek között elsősorban a költségtakarékos lakhatást és az eredményes tanuláshoz sokaknak elengedhetetlenül fontos privát szféra biztosítását emlegetik. A pozitívumoknál azonban lényegesen több a negatívum. Az egyetemi előadások látogatását, a tanulmányi kirándulásokat mindannyian hiányolják. Sokan érzik úgy, hogy behozhatatlan a lemaradásuk „otthoni egyetemistaként”.

Hátrányt jelent, hogy nincs lehetőségük részt venni konferenciákon, tematikus előadásokon, az adott szak diákjainak szervezett tevékenységeken, programokon. A legfájóbb azonban minden válaszadó gólya szerint a személyes kontaktus hiánya a diáktársakkal és a tanárokkal. A válaszadók közül egy sem akadt, aki mindegyik csoporttársával találkozott volna, amióta elkezdte az egyetemet.