Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az EU "kormánya" azt latolgatja, hogy három, tengeri kikötő nélküli tagországának több pénzt kínálna fel olajlogisztikai infrastruktúrájuk modernizálására, hogy ezzel is vonzóbbá tegyék számukra az orosz olaj kitiltását. Az intézkedések egy szélesebb körű, Oroszország ellen az ukrajnai invázió miatt bevezetett új szankciócsomag részét képezik, de a jogi szöveg elfogadásához még megállapodásra van szükség a beruházás nagyságáról.

Míg a legtöbb uniós államnak az év végéig teljes körűen végre kell hajtania az orosz olajembargót, addig Magyarország - az új szankciócsomag leghangosabb kritikusa - máris felmentést kapott 2024 végéig, ahogy Szlovákia is, Csehország pedig 2024 közepéig kapna felmentést.

A keleti uniós államok közül e három nem rendelkezik tengeri hozzáféréssel, ezért nagyobb gazdasági hatást kockáztat az orosz olaj kitiltása. Az uniós tisztviselők szerint aggodalmaik jogosak, és most azt fontolgatják, hogy az eredetileg tervezettnél többet költenek a más uniós országokból származó kőolajat szállító csővezetékek korszerűsítésére és bővítésére.

A forrás nem kívánt nyilatkozni a beruházás nagyságáról, de megjegyezte, hogy azt nem euró milliárdokban kell számolni, inkább jóval kevesebbet.

Az EU a jogállamisággal kapcsolatos aggályok miatt visszatart 7,2 milliárd eurót (7,5 milliárd dollárt) a Magyarországnak a Covid utáni uniós helyreállítási pénzekből, és diplomaták szerint Budapest megpróbálhatja összekapcsolni az olajembargóról szóló tárgyalásokat a zárolt pénzek folyósításával.

Ezt elvetve a forrás azt mondta, hogy további forrásokat biztosítanának a csővezeték-beruházásokhoz, és még mindig vita van arról, hogy ezeket a pénzeket a kelet-európai országok olajfinomítóinak korszerűsítésére is fel lehetne-e használni - ezek közül sok jelenleg csak orosz olajat tud feldolgozni.

Uniós hajók szállíthatnak orosz olajat, de biztosítás nélkül

A jelenleg kidolgozás alatt álló új változatból valószínűleg kikerül az orosz olajat szállító uniós tartályhajókra vonatkozó tilalom, miután Görögország, Ciprus és Málta nyomást gyakorolt ebbe az irányba - mondta a forrás, aki az ügy érzékenysége miatt nem kívánta magát megnevezni. Az uniós vállalatok azonban nem kínálhatnának biztosítási és egyéb pénzügyi szolgáltatásokat az orosz olaj világméretű szállításához - tette hozzá a forrás, megjegyezve, hogy az eredeti javaslat ezen a ponton változatlan marad.

Bulgária is azzal fenyegetőzött, hogy megvétózza az olajembargót, ha nem kap engedményeket, de uniós tisztviselők szerint a Fekete-tengerrel szomszédos országnak kevesebb strukturális problémája van, és az energiabiztonságát fenyegető kockázatokat más módon is kezelni lehetne.

A Bizottság eredeti szankciós dokumentumának múlt heti előterjesztését követő kemény és ravasz alkudozás késleltette a jóváhagyást, és a szöveget egyszer már át is dolgozták, hogy megpróbálják meggyőzni a szkeptikusokat.