Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Aki képet akar alkotni arról, milyen állapotban lehet az orosz gazdaság, annak csupán annyit kell tennie, hogy felkeresi Moszkva Kazanyi pályaudvarát - kezdi életképpel moszkvai tudósítását Henry Foy, a Financial Times munkatársa. A szovjet idők giccses fali díszítése a munkát dicsőíti, amelyet apró elektronikus tájékoztató tábla egészít ki az induló és az érkező járatokról. Látszik, hogy az elmúlt közel 30 évben a Szovjetunió felbomlása óta nem sok pénzt költöttek az állomás modernizálására.

Mindez azonban csak a felszín lenne, ha a vasúti közlekedés nem mutatna hasonló dinoszaurusz vonásokat. Naponta kilenc járat köti össze a moszkvai pályaudvart és Kazán (Kazany) városát. A 750 kilométeres út 12 órán tart. Vlagyimir Putyin államfő azt ígérte, hogy 1,7 ezer milliárd rubelből (több mint 16 budapesti 4-es metró költsége) gyorsvasutat építenek, amely 3,5 órára csökkenti az utazási időt. Ez lenne az egyik jelentős eleme az elnök nemzeti projektjeinek, amelyekkel utat nyitna a gazdasági felpörgetése előtt. A teljes költségvetést 25,7 ezer milliárd rubelre, a magyar GDP kétszeresére tervezik.

Régi nóta

A gond az, hogy Putyin elnök hat évvel ezelőtt is megígérte a gyorsvasutat, és nem lett belőle semmi. A hasonló nem teljesült ígéretek nyomán az emberek megkérdezik: mi lesz az ötéves infrastruktúra-fejlesztési tervben szereplő beruházási tűzijátékkal, amelynek elvileg ki kellene gyógyítania az orosz gazdaságot legsúlyosabb betegségeiből: a lassú növekedésből, a gyenge hatékonyságból, a csökkenő reáljövedelmekből, valamint a nyersanyag- és energiahordozó-exporttól való erős függésből?

A nemzeti projektek között az közlekedési fejlesztésektől kezdve az ivóvízellátás javításán át az iskolák hangszerekkel való ellátásáig nagyon sok minden szerepel, ám a végrehajtás egyelőre sehol sem tart - tudta meg az brit üzleti lap tudósítója a projektekben részt vevő forrásoktól. Még mindig csak vitatkoznak a finanszírozásról és senki sem tudja, hogyan vonhatnák be a fejlesztésekbe a magántőkét, ahogy azt az ország első embere ígérte.

Mint a gyerekek

A programokban részt vevő miniszterek teljesen naivan viszonyulnak azokhoz: úgy gondolják egyszerű dolgokról van szó - mondta az egyik informátor, aki részt vesz a finanszírozással kapcsolatos vitákban. Fogalmuk sincs arról, mibe kerülne a rájuk bízott feladatok végrehajtása, és milyen célokat kellene elérniük. Mint a gyerekek azt kérdezik egymástól: rendben, itt a pénz, hogyan költsük el?

Putyin Dmitrij Medvegyev miniszterelnököt tette felelőssé a "nemzeti projektek" végrehajtásáért, aki elismerte, hogy "vannak csúszások" a kormányzat és a régiók szintjén is. Eközben a gazdaság az ukrajnai orosz beavatkozás miatt 2014-ben elfogadott nyugati szankciók bevezetése óta mindössze két százalékkal bővült. Az orosz munkavállalók szabadon elkölthető jövedelme az elmúlt hat évből ötben csökkent, öt évvel növelték a nyugdíjkorhatárukat és lenyelették velük az áfa emelését.

Jó lehetne, ha...

Az infrastruktúra-fejlesztések javíthatják a termelékenységet és lendületet adhatnak a GDP növekedésének, ám ez három feltétel teljesítésétől függ - mondja Apurva Sanghi, a Világbank Oroszországgal foglalkozó szakértője. Az első nagy kérdés, hogy miként hajtják azokat végre különösen a régiók szintjén? A második, hogy valóban új beruházásokat vonzanak-e vagy csak a régi gazdasági folyamtoknak terelik új mederbe, végül a harmadik, hogy tényleg be tudnak-e vonzani a fejlesztésekbe magántőkét?

A pénz nem lehet akadály. Az elmúlt évek szigorúan kézben tartott költségvetési folyamatainak eredményeképpen az orosz devizatartalékok 2015 óta 45 százalékkal, 518 milliárd dollárra nőttek. A kiadások is elkezdődtek, ám ezzel kapcsolatban egy helyi informátor elmondta: sok beruházás hamarabb elindult, mint hogy megfelelően előkészítették volna. A finanszírozás fedezeteként különadót akartak kivetni a nyersanyag- és energiaipar profitjára, ám az érintettek tiltakozása miatt ezt ejtették. Szakértők szerint azonban az a legnagyobb gond, hogy vélhetően az sem segítene az orosz gazdaságon igazán, ha minden tervszerűen haladna a "nemzeti projektek" végrehajtásával.