Az orosz Alrosa a globális nyersgyémánt-kínálat mintegy harmadát adja, és a 80 milliárd dolláros iparágat teljesen megborította, amikor a szankciós káoszban nem kereskedett a köveivel. A csiszolók és kereskedők keresték a módját, hogy továbbra is Oroszországtól vásárolhassanak, miközben bankjaik nem tudták vagy nem akarták finanszírozni a kifizetéseket. A hirtelen fellépő kőhiány miatt a gyémántárak – különösen az Alrosa által forgalmazott kisebb és olcsóbb drágakövek árai – megugrottak – számolt be a Bloomberg.

Most, miután hónapokig tartó bénultság után, amikor amerikai szankciókkal sújtották, az Alrosa újra több mint 250 millió dollár értékben ad el gyémántot havonta, és az eladások jelenleg csak 50-100 millió dollárral maradnak a háború előtt forgalmazott szint alatt. Az eladások azután indultak újra, hogy néhány indiai bank egyre jobban beletanul abba, hogyan lehet megkönnyíteni az amerikai dollártól eltérő pénznemben történő tranzakciókat.

India kell a nem is létező szankciók kijátszásához

Az orosz kövek többsége az indiai gyártókhoz kerül - a maroknyi ipari központ közül a legnagyobb, ahol több száz, többnyire családi tulajdonban lévő vállalkozás csiszolja a nyers köveket késztermékké, fülbevalókba és eljegyzési gyűrűkbe való felhasználásra. Az Alrosa gyémántokat ad el indiai és európai vevőknek, többnyire rúpiáért cserébe.

Nincs arra utaló jel, hogy az eladások szankciókat vagy törvényeket sértettek volna. Az orosz árukkal való kereskedés következményei azonban még mindig elég kockázatosak. Az ügyletek csendben zajlanak - még a híresen titokzatos gyémántvilág zárt ajtók mögött zajló szokásaihoz képest is -, és az Alrosa nem tesz közzé semmilyen információt az eladásairól vagy pénzügyi teljesítményéről.

A világ egyik legfontosabb drágakőforrásának visszatérése megkönnyebbülést jelent a köveire támaszkodó gyártók és kereskedők számára. A nyersgyémántárak azonban a romló gazdasági kilátások miatt már korábban is a gyengülés jeleit mutatták, és a megnövekedett kínálat további gyengülést okoz.

Az újraindult eladások azt mutatják, hogy az orosz termékek vásárlói - az olajtól és gáztól a szénig és az alumíniumig - hogyan találták meg a módját annak, hogy a háború következményei ellenére a nyersanyagok áramlását fenntartsák.