A Reutersnek nyilatkozó hajózási adatok és olajkereskedők szerint Kína csendben növeli az oroszországi olajvásárlást kedvező áron, és ezzel betölti azt a vákuumot, amelyet a nyugati vevők hagytak, akik az ukrajnai februári inváziót követően elzárkóznak az Oroszországgal folytatott üzlettől.

Mint azt a CNBC írja, a világ legnagyobb olajimportőrének lépése egy hónappal azután történt, hogy kezdetben visszavágta az orosz szállítások mennyiségét, mert félt attól, hogy nyíltan Moszkva támogatásának látszatát kelti, és esetleg szankcióknak teszi ki állami olajipari óriáscégeit.

A Vortexa Analytics becslése szerint Kína tengeri orosz olajimportja májusban napi 1,1 millió hordó/nap közel rekordszintre ugrik, az első negyedévi 750 000-ről és a 2021-es 800 000-ről.

Az Unipec, Ázsia vezető finomítójának, a Sinopec-nek a kereskedelmi ága vezeti a vásárlásokat, a Zhenhua Oil, a kínai védelmi konglomerátum, a Norinco egysége mellett, a hajózási adatok, a Reuters által látott hajóbroker jelentés és öt kereskedő szerint. A kereskedők szerint a Livna Shipping Ltd, egy Hongkongban bejegyzett cég szintén a közelmúltban jelent meg az orosz olaj Kínába történő szállításának egyik fő szállítójaként.

A Sinopec nem kívánt nyilatkozni. A Zhenhua és a Livna nem válaszolt a megkeresésekre.

A cégek a nyugati vevők által az oroszok ukrajnai inváziója után hagyott űrt töltik be, amelyet Oroszország "különleges katonai műveletnek" nevez.

Kína 25,6 millió tonna kőolajat importált Oroszországból az idei első négy hónapban, 7,4 százalékkal kevesebbet mint egy évvel korábban, ugyanakkor a vásárolt energiahordozóért 40 százalékkal többet, 17,11 milliárd dollárt fizetett.

Az orosz olaj alacsony ára - a kereskedők szerint az azonnali árkülönbözet körülbelül 29 dollárral kevesebb hordónként, mint az invázió előtt - a kínai finomítóknak kedvez, mivel a lassuló gazdaságban csökkenő árréssel kell szembenézniük. Az ár jóval a közel-keleti, afrikai, európai és egyesült államokbeli konkurens hordók ára alatt van.