Bár még nem bizonyosodott be százszázalékosan, hogy a Sharm El-Sheikhből indult orosz utasszállító repülőgép azért zuhant le tavaly októberben a Sínai-félszigeten, mert bomba robban a fedélzeten - az Iszlám Állam magára vállalta a katasztrófa okozását -, a szerencsétlenség kiütötte a térség idegenforgalmát - jelentette a Bloomberg. A kár precedens nélküli.

Az elmúlt év utolsó két hónapjában egymillió turista kereste fel Egyiptomot, ami 41 százalékkal kevesebb a 2014. november-decemberi adatnál. Ilyen kevesen 2005 óta nem utaztak az észak-afrikai országba. Az idegenforgalom még 2013 végén sem volt ilyen gyenge, pedig akkor szinte naponta érkeztek hírek az iszlamista csoportok és a kormányerők összecsapásairól.

Igazi csapás

Ami most történik, azt nem nevezhetjük egyszerűen a turizmus visszaesésének. Ez összeomlás - mondta a hírügynökségnek Amani El-Torgoman az Egyiptomi Turisztikai Szövetség igazgatóságának tagja. Az utazók nyilvánvalóan túlreagálják a repülőgép lezuhanását, ami pusztító hatással jár az ágazatunkra.

Tetézi a bajt, hogy a külföldi látogatók most olyan turistaparadicsomoknak is hátat fordítottak, amelyek megúszták a korábbi visszaeséseket. A 2011-es arab tavasz után például lekerült a látogatók célpontjainak listájáról Kairó, Luxor és Asszuán térsége, mert ezeket nem tartották biztonságosnak. A tengerpari turizmus azonban túlélte ezt az időszakot. Most viszont Sharm El-Sheikh kísértetvárossá vált.

Anyagi gondok

Az október 31-ei katasztrófa óta az idegenforgalmi bevételek is zuhannak, ami megnehezíti a gazdaság egészének helyzetét. A devizabevételek visszaesésével okolják a szakértők az egyiptomi gazdaság - kivéve az olajipart - zsugorodását. Az elmúlt év 12 hónapjából kilencben ez sújtotta az országot, amelynek nyomán felmerült a lehetősége, hogy a hatóságok leértékelik a nemzeti valutát, megkockáztatva ezzel az infláció megugrását.

Elakadt a növekedés

A baj már a repülőgép-szerencsétlenség előtt jelentkezett. A június 30-ával végződött költségvetési évben 7,3 milliárd dollárt hozott az idegenforgalom Egyiptomnak, ami az import 12 százalékával egyenértékű. Ezzel szemben 2010-ben a Hoszni Mubarak elnök bukását hozó, 2011-es forradalom előtti utolsó éven 12,5 milliárd dollár volt az ágazat bevétele.

A népszerű egyiptomi üdülőhelyről induló gép lezuhanása után Oroszország és Nagy-Britannia is korlátozta az országba induló légi járatok számát, mert Moszkva és London is attól tart, hogy merénylet áll a katasztrófa hátterében. Ezzel megakadt a 2011-es és 2013-as visszaesés után megindult növekedés az idegenforgalomban.

Kétségbeesett keresgélés

A hanyatlás oka világos: legnagyobb piacaink korlátozásokat vezettek be Egyiptommal szemben - véli Ahmed Hamby, az Egyiptomi Turisztikai Hivatal elnökhelyettese. Ezért igyekszünk új piacokat szerezni - teszi hozzá.

Ezek közé tartozik Bulgária, Csehország és Lengyelország, illetve a világ más részein a latin-amerikai országok, India és Kína. Emellett igyekeznek életet lehelni az arab világon belüli és a belföldi turizmusba is.