A Központi Közlekedési Kikötő (CPK) felállásával elporlad a Chopin nevét viselő varsói repülőtér - jelentette be Jacek Sasin, a lengyel Minisztertanács Állandó Bizottságának minisztere a Rzeczpospolita tudósítása szerint. Andrzej Duda államfő májusban aláírta a CPK-ról szóló törvényt, amelynek értelmében Lódz és Varsó között, a fővárostól délnyugatra 40 kilométerre meg kell épülnie az új légikikötőnek. Miután 2027-ben elkészül, Európa egyik legnagyobb hubja lesz.

Kezdetben évi 45 millió, majd 100 millió utas fogadását tervezik.( A ferihegyi repülőtér tavalyi rekordforgalma valamivel több, mint 13 millió utas volt, a világ legnagyobb légikikötője Atlantában valamivel több mint 100 millió utast szolgált ki.) A CPK költségét 7,43-8,39 milliárd euró közé teszik (ez háromnegyede-négyötöde a paksi bővítésre adott orosz hitelnek).

Nem adják a régit

A 3000 hektáros terület köré, az A2-es autópályához kapcsolódva 248 kilométernyi utat építenek. Fejlesztik a vasutat, amelynek bármely lengyel nagyvárost 2-2,5 órás utazással kell összekötnie a repülőtérrel. Varsó központját 15-20 perc alatt kell elérnie a 150-200 kilométer/órás sebességgel közlekedő gyorsvasútnak. A CPK lesz az állami légitársaság, a LOT fő bázisa lesz, míg a főváros közepétől 34 kilométerre északra lévő Varsó-Modlin Mazóviai légikikötő a fapadosoké lesz.

Szakemberek egy része és a varsói főpolgármesterségre aspiráló Patryk úgy véli, hogy a CPK-ra ugyan feltétlenül szükség van, de a Chopin repülőteret is meg kell tartani helyi légikikötőként. Sasin ellenzi ezt, mert a létesítmény zavarja a környékbeli lakókat, a zaj lehetetlenné teszi a kerület fejlesztését is: nem lehet közintézményeket iskolákat, óvodákat, kórházakat építeni.

A fotó forrása: AFP