Winston Churchill brit miniszterelnök télen járt Joszif Sztálinnál, és ahogy autójával hajtott Moszkva útjain egy sorban álló csoportra lett figyelmes – kezdi anekdotával a szovjet fagyiról szóló cikkét a bne IntelliNews régiós hírportál. Megkérdezte a helyi ügyekben tájékozott tanácsadója, mint csinálnak ezek az emberek? „Fagyit esznek, uram” - jött a válasz. Churchill egy kicsit elgondolkodott majd így szól: „Ezeket az embereket sose fogják legyőzni.”

Az oroszok imádják a fagyit, amiről még az fogyasztási javakban nem éppen bővelkedő szovjet időkben sem kellett elmondaniuk. A legnépszerűbb márka a Plombir, amelyen a szovjet gyermekek felnőttek, ma is széles körben elérhető, annak ellenére, hogy a Szovjetunió összeomlása után elárasztották az országot a külföldi fagylaltmárkák. A fogyasztás évről évre nő, várakozások szerint 2021-ben néhány százalékkal, fejenként átlagosan 3,1 kilogrammra emelkedik. (Ötdekás gombócokkal számolva ez 62 gombócot jelent.)

QP | Quality Placement

A teljes fagyimennyiség 463 ezer tonna lehet, amivel az elmúlt tíz év összehasonlításában rekordot állíthatnak fel a fogyasztók. Ez nem rossz tekintve a hideg orosz időjárást, ami nagyon erőteljesen szezonális termékké teszi a fagylaltot. Az elmúlt évben, a koronavírus-járvány közepette, ami korlátozta a cukrászdák és a fagyizók értékesítését, 451 tonna fagyit toltak ebe az oroszok, ami nyolc százalékkal több az 2019-es mennyiségnél.

Oroszország emellett jelentős fagylaltexportőr. A kivitel a 2010-es háromezer tonnáról 2020-ra 26 ezer tonnára nőtt. A célországok főként a volt szovjet tagköztársaságok, élükön Kazahsztánnal, de az USA-ba is sok orosz fagyi kerül az ott élő diaszpóra igényeinek kiszolgálására. Eközben az import várhatóan a 2020-as 19 ezer tonnáról 15 ezerre csökken, miután nagyon kitett a rubelárfolyam alakulásának.