Oroszország Ukrajna elleni háborúja világszinten erősíti Ázsia és a Közel-Kelet szerepét a nélkülözhetetlen üzemanyagok, például a dízel és a benzin fő szállítójaként. Európa és az Egyesült Államok igyekszik hátat fordítani az orosz kőolajtermékeknek, de ez ellátási gondokhoz vezet. A helyzet viszont lehetőséget teremt az olyan mega-finomítók számára, mint Kína és a közel-keleti Kuvait, hogy üzemanyaggal lássák el a piacokat – írja a Bloomberg.

Eugene Lindell, a londoni székhelyű FGE ipari tanácsadó cég finomított termékekért felelős vezetője elmondta, hogy ezzel viszont az EU és az USA növeli függőségét a Közel-Keletről és Ázsiából érkező energiahordozók felé is. 

Ázsiában lesz a legnagyobb finomítói kapacitás

Vlagyimir Putyin orosz elnök inváziója nagyobb egyenlőtlenséget teremt a két régió között: a nyugati országok az elmúlt években jelentősen csökkentették a finomítói kapacitásokat, míg a világ másik felén bővítették azokat. 

A nyugati piacok az elmúlt három évben napi nettó 2,4 millió hordó finomítói kapacitást állítottak le, míg a Közel-Kelet és Ázsia 2,5 millió hordóval bővítette ezt az FGE szerint.

Ez pedig várhatóan tovább fog nőni: a Rystad Energy becslései szerint a következő három évben körülbelül napi 8 millió hordó új finomítói kapacitás fog üzembe állni, a legtöbb Ázsiában, míg a legkevesebb Európában. A globális finomítóiparban bekövetkezett változás a koronavírus-járvány idején kezdődött, amikor a lezárások megtizedelték az olajkeresletet. A háború és a nyugati szankciók váratlanul érték az energiapiacokat, és az üzemanyag-biztonsággal kapcsolatos aggodalmak kerültek a középpontba, különösen a megfelelő finomítói kapacitással nem rendelkező országokban.

A szankciók után tovább nőhet a tengeri szállítás

Északnyugat-Európa dízelkészletei fogynak, és a Wood Mackenzie Ltd. előrejelzése szerint tavasz elején érik el a legalacsonyabb szintet, mivel az EU februárban le akarja állítani az orosz üzemanyag tengeri behozatalát. A Nyugat felé történő kőolajtermékek szállítása egyébként magas: a Vortexa adatai szerint a tengeren szállított üzemanyag mennyisége 3 százalékkal magasabb, mint az elmúlt öt év átlaga.

Ezt az Ázsiából és a Közel-Keletről Európába érkező gázolaj vezeti, és a szállítmányok volumene tovább bővülhet, miután az EU betiltja az orosz üzemanyagszállítást

- mondta Serena Huang, a Vortexa vezető ázsiai elemzője a Bloombergnek. Hozzáteszi, természetesen az Egyesült Államok még mindig jelentős dízelexportőr, és az energiabiztonság erősítésére irányuló erőfeszítések segíthetnek enyhíteni a keleti partvidékén növekvő gázolaj- és benzinhiányt.