Nem elég, hogy EU-s viszonylatban elképesztően fejletlen a romániai közlekedési infrastruktúra, a fejlesztések egy része értelmetlennek tűnik - írta a Maszol. Kihasználatlan, s mint ilyen, pénzkidobásnak minősülő beruházásokból Bukarestben és környékén találni a legtöbbet.

A Bukarest főpályaudvarának számító Gara de Nord és az otopeni repülőtér közti vasútvonal megépítése 400 millió lejbe került (29 milliárd forint, egy jó nagy Nemzeti Színház ára). A vonalat az elmúlt év végén adták át, jelenleg napi 72 szerelvény közlekedik rajta. A vonatok szinte üresek, a légikikötőbe tartók, illetve az oda érkezők inkább gépkocsival, taxival utaznak.

A minimális forgalom miatt a Regio Calatori vasúttársaság június 1-i hatállyal fel is függesztette a járatait a vonalon. A CFR és a Transferoviar Calatori egyelőre kitart, az utasszámról azonban egyik cég sem közöl adatokat, arra hivatkozva, hogy az bizalmas információ. Cătălin Drula szállításügyi miniszter napi 600 utasról tud, ami szerinte nem rossz szám. Ez szerelvényenként átlagban kilencnél kevesebb utast jelent.

Üres metró és autópálya

A reptéri vasútnál sokkal drágább mulatság volt a főváros 5-ös számú metróvonalának a megépítése. Ez a Drumul Taberei lakótelepet köti össze a városközponttal, építése kilenc évet vett igénybe, és 3,3 milliárd lejbe került (241 milliárd forint, kicsit több, mint a budapesti 4-es metró építési költségének fele). A Drumul Taberei lakótelepen 300 ezer ember él, azonban csak elenyésző részük utazik metróval. Volt olyan hónap, amikor az utasok száma a 175 ezret sem érte el, vagyis egy napra átlagban 5800 jutott.

A bukaresti metró üzemeltetője, a Metrorexz adatai szerint az Orizont nevű megállóban egy hónap alatt átlagban 44 744 utas fordul meg, tehát a napi utasszám az 1500-at sem éri el. 37 metrómegállóban ellenben a havi utasszám meghaladja az egymilliót, 18-ban pedig a kétmilliót.

A Bukarest és Ploiești közti autópálya sem biztos, hogy megéri azt a 129 millió lejt, amit ráköltöttek. Az Országos Autópálya-és Közútkezelő Társaság (CNAIR) adatai szerint a sztrádaszakaszon havi átlagban 25 800 gépkocsi halad át, vagyis napi 860, óránként 36. Ha feltételezzük, hogy este 10 és hajnali 6 között egyetlen jármű sem veszi igénybe a sztrádaszakaszt, akkor az óránkénti átlag 54-re módosul, tehát egy percnél több telik el két jármű elhaladása között.