Úgy tűnik, hogy az új repülőgépek beszerzésében az Airbusra és a Boeingre támaszkodó Oroszországa már a múlté. Az ország nemzeti légitársasága, az Aeroflot végre megerősítette, hogy hazai partnereket keres,  339 helyben gyártott repülőgépre adott megrendelést. A megrendelés aláírására a szeptember 5-8. között Vlagyivosztokban a Keleti Gazdasági Fórumon került sor.

A ch-aviation.com szerint az Aeroflot megrendelése 210 Irkut MS-21-300-as és 40 Tupoljev Tu-214 keskeny törzsű repülőgépből, valamint 89 Irkut SSJ 100/95-NEW regionális repülőgépből, a Superjet 100-as átdolgozott változatából áll. Az elkövetkezendő problémákat előrejelzi, hogy mindezek a repülőgépek "import-helyettesítő" formában készülnek, ami azt jelenti, hogy az orosz gyártmányú rendszerek és alkatrészek - beleértve a hajtóműveket is - helyettesítik a barátságtalan országokból származó rendszereket és alkatrészeket.

A repülőgépek az állami tulajdonú Rostec technológiai vállalattól származnak majd, amelynek főigazgatója, Szergej Csemezov elmondta: „A Boeing és az Airbus repülőgépeket, amelyeket valószínűleg soha többé nem szállítanak Oroszországba, orosz gyártmányú utasszállító repülőgépek fogják felváltani” – írja a Simpleflying repülési szakportál.

Hozzátette, hogy "a 339 repülőgépből csaknem 300 az új generációs MS-21-es és Superjet repülőgép. A Tu-214-es megbízható munkagép lesz számukra - ezt a repülőgépet korábban speciális megrendelők számára gyártották, és jól bevált. Az Aeroflot flottájának zászlóshajója az MS-21-es lesz". 

Az SSJ-100/95NEW még nem rendelkezik tanúsítvánnyal, mivel hajtóműveit korábban a Safran és az NPO Saturn francia-orosz vegyesvállalata, a PowerJet készítette. Ezt a formaságot kétségtelenül gyorsan elintézik, és a repülőgépeket 2023-ban kezdik el szállítani az Aeroflotnak.

Nehéz lesz a gyártás

Az új keskeny törzsű MC-21-es szintén nem rendelkezik még tanúsítvánnyal, az első hat gép átadása 2024-ben várható. A Tu-214-es a Tu-204-es egyik változata, amely 1996-ban repült először, de azóta különböző fejlesztéseken esett át. A Tu-214-es gyártásban van, és mint Csemezov elmondta, speciális megrendelők számára készül, ami Oroszország esetében a kormányt és a hadsereget jelenti. Amikor az Aeroflot 2024-ben átveszi az első hét példány kulcsát, a típus első kereskedelmi üzemeltetője lesz. A teljes megrendelés 2030 végéig leszállítandó.

A ch-aviation.com adatai szerint az Aeroflot 305 repülőgépből álló flottával rendelkezik, amelybe 127 wet-lease-ben lévő gép is beletartozik. A jelenlegi flotta egyetlen orosz gyártmányú repülőgépe 76 SSJ-100/95B, amelyből 72 darab wet-lease, a másik négy pedig inaktív. Az Aeroflot flottájának nagy részét 130 Airbus A320-as, 47 Boeing B737-800-as és 29 B777-300-as repülőgép teszi ki, amelyek közül néhány szintén wet-leasingben van.

Az adatokból kiderül, hogy az Aeroflot mindössze 57 repülőgépet birtokol, a kiegyensúlyozottan lízingelt, bár a lízingelteket át lehetne váltani túszként tartott gépekre. Ahhoz, hogy mindez a tevékenység megvalósulhasson, az orosz állam támogatja a megrendelést, elsősorban az új típusok korai gyártási költségeinek fedezésére, amíg a Rostec fel nem pörög a teljes gyártásra.

Oroszország azért nézhet új repülőgépek után, mert a nyugati szankciók tiltják technológiai eszközök szállítását az országba az ukrajnai háború miatt. Mindez nehéz helyzetbe hozza a nagyon kevés repülőt gyártó Tupoljevet, mivel saját eszközöket kell szereznie, miközben a nyugati gépek karbantartásáról is gondoskodik.