Technikailag lehetséges, de a Skóciát Észak-Írországgal összekötő alagút megépítése legalább 209 milliárd, míg a híd megépítése 335 milliárd fontba kerülne a két országnak, hiszen a kettő közötti távolság nagyjából 20 kilométer - írja a BBC.

Az alagút ötlete egyébként már 150 éve is felmerült és az elvégzett felülvizsgálatok szerint meggyőző gazdasági hatásai lennének. 

A két országot összekötő híd lenne egyébként az eddig megépített leghosszabb szakasz, az alagút pedig a valaha épített leghosszabb tenger alatti alagút. Biztonsági megfontolások miatt viszont az átkelőt csak vasúti használatra lehetne használni. 

A Skandináviában és Kínában is alkalmazott, mesterséges szigeteket magában foglaló híd-alagút kombináció az Ír tenger mélysége és más tényezők miatt azonban nem lehetséges - írja a lap.

A tervezés, minden jogi folyamattal együttesen nagyjából 30 évet ölelne fel, de a logisztikai, sőt a szén-dioxid-kibocsátás kapcsán is mérföldkő lenne a megépítése.

A becslések szerint, ha az átkelőn közlekedő vasút részben helyettesítené az országok közötti repülőjáratokat, akkor a szén-dioxid-kibocsátás költségei körülbelül 42-61 év alatt, az alagúté pedig 15-24 év alatt térülne meg.

Az Észak-Írországból érkező áruszállítmányok nagy része egyébként a skót Cairnryan kikötőjébe érkezik, ahonnan a kamionoknak akár 160 kilométert is kell utazniuk egy egysávos szakaszon, míg elérik az autópályát, ezért Grant Shapps brit közlekedési miniszter szerint a híd megépítése "nagyon jó hír" lenne.