Több oka is van ennek: egyrészt a hajók egyre nagyobbak, így jóval több konténert tudnak egymásra pakolni, másrészt folyamatosan nő az internetes kereskedelem, egyre több árut rendelnek Ázsiából az Egyesült Államokban és Európában élő fogyasztók. A megnövekedett igények miatt egyre gyorsabban kell pakolni, egyre több a hibalehetőség a rakományok adminisztrációjában és pakolásában, ráadásul egyre kiszámíthatatlanabb az időjárás.

Ez utóbbi pedig még a legnagyobb hajókat is próbára teszi: 2020 novemberében a 364 méter hosszú One Apus 1816 konténert vesztett el a Csendes-óceánon, és további 4500 sérült meg az orkánerejű viharban. A maradék mint egy kupac Lego éktelenekedett a Japánba visszatérő hajó fedélzetén. Januárban a Maersk Essen 750 konténert vesztett el Hsziamenből Los Angeles felé. A Maersk Eindhoven 260 konténerrel lett könnyebb, amikor egy viharban leállt a motorja, és tehetetlenül hánykolódott a hullámokon - olvasható a portálon.

A legnagyobb hasonló baleset 2013-ban történt, amikor a MOL Comfort kettétört, és 4293 konténer veszett az Indiai-óceán vízébe.

A balesetek háromnegyede emberi hiba miatt történik, legalábbis ezt állítja az Allianz biztosító összegzése. A szakértők szerint a gyorsaságra való törekvés a legtöbb mulasztás oka. Ha a fuvarleveleken nem pontosan töltik ki az adatokat (elsősorban a szállítmány tömegét), ha nem egyenletesen pakolnak a konténerekbe, az mind veszélyt jelent. Ha nem rögzítik bennük megfelelően az árut, akkor már a berakodás előtt veszélybe sodorhatják a hajózókat. A rakodómunkások romló munkakörülményei, a rakodásra szánt idő csökkentése pedig azzal jár, hogy egyre többet hibáznak a konténerek rögzítésekor. A rakomány pedig sokszor 10-15 emelet magasan áll a hajókon, a nagyobb hullámzás és a szél nyomása erősen igénybe veszi a rögzítőelemeket. Ha ezek közül elpattan valamelyik, több tonnányi fémdoboz szabadulhat el.

Az olcsóságra és a gyorsaságra való törekvés pedig arra ösztönzi a hajózási társaságokat, hogy ne kerüljék el a kedvezőtlen időjárást, hanem haladjanak át a viharzónákon is.