Bremerhaven a központja annak a vizsgálati és ellenőrzési infrastruktúrának, mely Németországban az egyre nagyobb szélturbinák fejlesztésében kulcsszerepet vállal - kezdi beszámolóját a Windbranche. A szélenergiás szakprotál közlése szerint a 115 ezres lélekszámú, legnagyobb északi-tengeri német városban - mely nevének jelentése: “Bréma kikötője” , és a Bréma Szabad Hanza-város tartományban eredetileg betöltött szerepéről is árulkodik - megkezdődtek a munkálatok egy minden eddiginél nagyobb méretű próbapad megépítésére.

A Fraunhofer Szélenergia Rendszerek Intézetben (Fraunhofer IWES) ez lesz a harmadik rotorlapát tesztelő rendszer, de ez lesz az első, amellyen ultra hosszú tengeri rotorlapátok is tesztelhetők.


QP | Quality Placement

A szélturbinák teljesítménye és megbízhatósága szempontjából elengedhetetlen a kiváló minőségű és optimálisan megtervezett rotorlapát. A vizsgálatok általában hosszadalmasak, a tesztinfrastruktúrák pedig szűkös kapacitásúak és teljesítményűek, mivel a legtöbbször az innovációs és technológiai evolúciós ugrásokat eleve nehéz ebben az iparágban lekövetni. Ez indokolta a nagy teljesítményű tesztberendezések megépítését - éppen 10 évvel azután, hogy Fraunhofer IWES megépítette a 90 méteres lapátok tesztelésre is alkalmas infrastruktúráját.

Az iparág gyors fejlődését mi sem szemlélteti jobbban, minthogy a meglévő tesztcsarnok már a jelenlegi, átlagosan 115 méteres offshore, vagyis tengeri szélerőművek rotorlapátjainak befogadására és vizsgálatára sem igazán alkalmas. Az új épület, illetve telep erre jelent gyógyírt, mivel úgy építik meg, hogy az XXL méretű rotolapátok is tesztelhetők legyenek benne. (Az óriás rotorlapátok emelésére szolgáló rakodódarut például már 120 tonna teherbírásra tervezték; azt a  tesztblokkot, ami pedig lehetővé teszi, hogy maga a lapát is elforgatható legyen - bármilyen irányba, akár 180 fokkal - 600 tonnásra tervezték.)

Minderre az intézet mintegy 19 millió eurót fordít; ebben az infrastruktúra mellett az új módszerek kidolgozásának költsége is benne van. A költségek oroszlán részét a német szövetségi állam Gazdasági és Energiaügyi Minisztériuma vállata magára. Az állami támogatásként érkező 14,8 millió euróhoz pedig Bréma tesz még hozzá mintegy 4 millió eurót. Azzal számolnak, hogy az új “labor” 2022-ben már bevethető lesz a tengeri szélenergia-ipar érdekében.